Gecamoufleerde BMW i4 met elektromotor per wiel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FP90474971_highRes_ultimate-driving-dyn.jpg)
Dat ook de heren en dames van de BMW M-divisie niet aan een stekkeraansluiting ontkomen, is duidelijk. De fabrikant plant voor volgende maand de lancering van de XM, die navolging krijgt in de vorm van de geëlektrificeerde M5. Er ligt nog veel meer op stapel dan de huidige M-versies van de i4, iX en i7.
“Op ons jubileum kijken we niet alleen terug, maar vooral ook vooruit”, zegt Franciscus van Meel, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW M GmbH. “Vóór het einde van het jaar start de productie van de BMW XM, onze eerste high-performance auto met een V8 M hybride aandrijving.” In de kraamkamers wordt al geruime tijd ook aan de elektrotechniek gewerkt en nu gaan de eerste testvoertuigen de weg op, zo kondigt BMW M GmbH zelf aan.
Voor high-performance auto’s
“Met de eerste testritten van een zogenaamd concept-testvoertuig voor innovatieve aandrijf- en chassiscontrolesystemen voert het ontwikkelingsteam de eerste hardware- en softwareoplossingen uit. Deze techniek is ontworpen voor toekomstige volledig elektrische high-performance auto’s”, zo verklaart BMW.
Aangepaste i4-koets
De Duitsers voeren de tests uit met vier elektromotoren en een geïntegreerd regelsysteem voor de rijdynamiek. De auto’s zijn vierwielaangedreven. De technologie is verpakt in de carrosserie van de i4 M50. De puur elektrisch aangedreven vijfdeurs coupé heeft een aangepast koetswerk. Zo zijn de wielkasten verbreed om de integratie van de high-performance voor- en achteras te kunnen herbergen. Aan de voorkant valt het herziene front op. Dat is nu in de stijl van de M3 en M4. BMW doet dat vanwege de hogere torsiestijfheid. Ook de opstelling van de radiatorunits wijkt af.
Het draait bij het prototype hoofdzakelijk om de M xDrive-vierwielaandrijving. Elk wiel wordt aangedreven door een elektromotor. Een voordeel voor M GmbH is dat zo het aandrijfkoppel zeer snel per wiel wordt verdeeld. BMW claimt dat binnen milliseconden het vermogen en koppel van de spontaan reagerende elektromotoren nauwkeurig worden gedoseerd. De vier motoren zijn verbonden met een centrale, sterk geïntegreerde regeleenheid die permanent de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder monitort.
De ideale krachtoverbrenging op de weg wordt binnen milliseconden berekend uit de waarden voor gaspedaalstand, stuurhoek, langs- en dwarsversnelling, wielsnelheden en andere parameters. De signalen hiervoor worden even snel en direct via een lamellenkoppeling en differentiëlen doorgegeven aan de vier motoren, die ze direct en precies kunnen realiseren.
Typische BMW M-karakteristiek
“Elektrificatie biedt ons volledig nieuwe mogelijkheden om de typische M-dynamiek te creëren”, zegt Dirk Häcker, hoofd ontwikkeling bij BMW M GmbH. “En we kunnen nu al zien dat we dit potentieel maximaal kunnen benutten, zodat onze high-performance sportwagens de M-typische en onvergelijkbare combinatie van dynamiek, wendbaarheid en precisie zullen blijven bieden in de lokaal emissievrije toekomst.”
Niet wat je hoopt: dit wordt de nieuwe en eigen auto van BMW M
Lees ook:
Ook interessant
-
De allereerste Europese turbo-auto is angstaanjagend leuk! De BMW 2002 Turbo (1973)
-
Koopwijzer: BMW 5-serie – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Jammer, joh! BMW zet géén Pikes Peak-record met de XM
-
Waarom BMW het ‘loser’-gebaar maakt richting Audi en Mercedes
-
Weer ontslagen! Er blijft weinig personeel over bij VDL Nedcar
-
Deze hybride-BMW met vleugeldeuren kost nog maar 1/3 van de nieuwprijs
-
Oeps! De BMW 5-Serie en 7-Serie zijn iets té zelfrijdend
-
Hoe Toyota’s en BMW’s jouw iPhone 15 kapot maken
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de BMW X5 (xDrive50e)
-
Deze BMW 2000tii is de redder van het merk!
-
VDL Nedcar blijft tóch BMW’s bouwen! Althans, delen ervan…
-
Waarom de X2 en iX2 eindelijk bij de rest van de BMW-modellen passen