Gaat Volkswagen nog drie klassiekers nieuw leven in blazen?
Volkswagen gooit het roer helemaal om en richt zich vanaf nu volledig op de elektrische auto. Dat het dat niet enkel met nieuwe modellen doet wisten we al, maar er komen mogelijk meer nieuwe klassiekers bij.
Als een van de grootste autofabrikanten ter wereld staat Volkswagen voor een enorme opgave. Het heeft de keuze gemaakt om de komende jaren vol in te zetten op de elektrische auto. Binnenkort verschijnt de gloednieuwe ID.3 op de markt, maar er komt meer. Veel meer. Zo liet het recent al de productieversie van de ID.4 zien, toonde het vorig jaar de I.D. Space Vizzion en wordt er al gesproken over een elektrische buggy, bus en ID.1.
Volkswagen Microbus
Maar dat het niet alleen bij nieuwe modellen blijft, werd vorig jaar duidelijk. Toen presenteerden de Duitsers namelijk de e-Beetle als resultaat van een samenwerking met eClassics. Een paar maanden geleden verscheen ook nog eens de e-Bulli, een elektrische restomod van een van de meest iconische VW’s ooit: de Microbus.
Er zullen een hoop puristen zijn die vinden dat het converteren van zulke klassiekers niet past, maar voor zij die nog jaren willen genieten van de Duitse iconen, zijn de projecten goed nieuws. En er komt mogelijk op korte termijn meer vergelijkbaar nieuws uit het kamp van Volkswagen. Dat blijkt uit een aantal nieuwe handelsmerken die de fabrikant recent heeft aangevraagd.
Klassieke Golf
Volkswagen heeft namelijk de namen e-Golf Classic, e-Karmann en e-Kübel aangevraagd bij het bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie. Dat zou kunnen betekenen dat Volkswagen een nieuwe en elektrische, maar klassieke Volkswagen Golf uit 1974 gaat produceren.
Ook duidt het op de mogelijkheid dat de autobouwer de prachtige Karmann Ghia uit de jaren ’60 nieuw en elektrisch leven inblaast. De geruchten over een e-Kübel, een elektrische versie van de beroemde militaire auto Type 181, spelen al langer en kunnen dus werkelijkheid worden.
MEB-platform
Interessant is overigens dat Volkswagen en eClassics voor de al geproduceerde e-Beetle en e-Bulli gebruik maakten van het modulaire MEB-platform, dat de basis vormt voor bijna alle aankomende EV’s van de Volkswagen Groep.
Het aanvragen van zulke handelsmerken betekent trouwens niet dat een merk ook met die namen aan de haal gaat. Het kan ook zijn dat Volkswagen wil voorkomen dat een andere partij een elektrische recreatie van de benoemde modellen bouwt en er met de typenaam vandoor gaat.
Uitgelichte afbeelding Volkswagen Type 181: Jesse Kraal
Lees ook:
Ook interessant
-
Bij dit type tankstation is benzine gemiddeld 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt