Autovisie
Autovisie Nieuws 11 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

Gaat de Polestar 1 de oplage van 1500 ook echt halen?

Vraag je naar het productievolume en het beschikbaar aantal auto’s van het type Polestar 1, dan krijg je van de autobouwer geen antwoord. Volgens het bedrijf ligt de verkoop én productie op koers.

Het bedrijf claimt dat de 1500e Polestar 1 in beeld is en dat betekent dat het productie-einde nadert. Polestar, een zustermerk van onder andere Volvo en Lotus, heeft altijd geroepen er maximaal 1500 te vervaardigen. Daarvoor werd drie jaar uitgetrokken, waarbij het volume dus 500 stuks per jaar gemiddeld is. Hoeveel auto’s nog beschikbaar zijn, is niet bekend. Het zou zomaar kunnen dat het er 500 zijn.

Oplage verhogen

De verkoop van de plug-in hybride coupé loopt niet hard. En dat terwijl de fabrikant kort na de onthulling van de luxueuze stekkercoupé aangaf liefst 5000 geïnteresseerden te hebben. De topman van het merk gaf zelfs aan te overwegen de oplage te verhogen als de vraag daadwerkelijk zo groot zou zijn. Niet dus. Er zijn nog steeds exemplaren uit de gelimiteerde reeks beschikbaar.

Afgekeurd

Afgelopen jaar wist Polestar 65 stuks van zijn ‘One’ in Europa te registreren. Precies negen daarvan kregen een Nederlandse registratie. Inmiddels zijn er nog twee in Nederland weggezet. De levering van de eerste exemplaren had nogal wat voeten in aarde. Niet zozeer de levering vanuit China naar Nederland, bij een kwaliteitscontrole bleek de Poelstar 1 niet goed in de lak te zitten. De auto’s werden afgekeurd en de klanten moesten wat langer op hun coupé wachten. Polestar loste dat op door gewrapte demonstratie-auto’s in te zetten, zodat de clientèle toch alvast met een Polestar 1 de weg op konden.

Exclusiever dan een 918, 812 en Aventador

In Nederland zijn er dus elf geregistreerd. Daarmee is het een zeer bijzondere verschijning. Ter vergelijking, in de eerste twee weken van 2021 gingen er alleen al 19 Porsches 911 Turbo S de weg op. Van de Ferrari 812 Superfast zijn er 67 in Nederland, plus 8 exemplaren van de 812 GTS. Van de Lamborghini Aventador staan er 59 op Nederlands kenteken. Zou de Polestar 1 exclusiever blijven dan bijvoorbeeld de Porsche 918 Spyder, waarvan er 14 in ons land van een kenteken zijn voorzien? Voor de statistici onder ons, de elf Polestars 1 zijn verdeeld onder vijf blauwe, drie grijze, twee witte en één zwarte.

Polestar 1 white exterior, front

Geëlektrificeerde viercilinder met 609 pk

Polestar lanceerde de Polestar 1 in het najaar van 2018. Het is het allereerste model van Polestar als autofabrikant. Hoewel het Zweedse label zichzelf als bouwer van elektrische auto’s neerzet, is juist de 1 geen elektromodel. Hij heeft een geëlektrificeerde viercilinder benzinemotor onder de kap. Mede door de aanwezige elektromotor is de coupé goed voor een vermogen van 609 pk en een koppel van 1000 Nm. De stekkerhybride-aandrijflijn zit verpakt in een tweedeurs coupékoetswerk met plaats voor vier personen. Het ontwerp werd neergezet onder supervisie van de huidige Polestar-ceo Thomas Ingenlath, die voor zijn carrièrewissel ontwerpchef bij Volvo was en vooruitlopend op de lancering van de S90 in 2015 de concept car Concept Coupé tekende. In plaats van het tweedeurs model in het Volvo-museum te laten verstoffen, nam hij het ontwerp mee naar Polestar voor de 1.

Online te bestellen

De productie van de Polestar 1 heeft in China plaats. Het is een andere fabriek dan waar de volledig elektrische 2 van het merk wordt gemaakt. De faciliteit is ingericht op modellen met lage verkoop- en productievolumes. Of de Polestar 1, die alleen digitaal is te bestellen, een opvolger krijgt, is niet bekend. Vooralsnog staat er officieel niets gepland.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.