Fotoverslag: 40 jaar Lancia Gamma in Turijn
Dit jaar is het 40 jaar geleden dat Lancia de Gamma Berlina en Coupé op de markt bracht. Dat feit mocht niet ongemerkt voorbij gaan vond de Italiaanse Lancia Club en organiseerde een meeting.
Vanuit heel Europa kwamen meer dan 35 Gamma’s naar Turijn waar onder meer de designstudio’s van Pininfarina werden bezocht. Hoogtepunt daar was de aanwezigheid van designer Aldo Bravarone (89) die de contouren van de Gamma Coupé op papier zette. Verder was er een bezoek aan het Nationaal Automuseum in Turijn, mocht de hele groep in Turijn parkeren langs de river de Po en werden de oude hoofdkantoren en fabrieken van Lancia in Turijn aangedaan.
“Van 1976 tot 1984 werden er slechts 22.045 exemplaren van de Berlina en Coupé gebouwd”
De Gamma was destijds het topmodel van Lancia en viel op door zijn techniek. Voorwielaandrijving was weinig voorkomend in deze klasse, terwijl onder de kap een viercilinder boxermotor huisde. Door deze constructie had de Gamma wel een relatief laag zwaartepunt waardoor de wegligging en het rijgedrag bovengemiddeld waren. Kwaliteitsproblemen deden de reputatie van de Gamma geen goed waardoor het succes uitbleef. Van 1976 tot 1984 werden er slechts 22.045 exemplaren van de Berlina en Coupé gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken