De BMW i8 is wederom de safety car voor het Formule E Kampioenschap. Nou is dat op zich niet zo interessant, maar zijn draadloze oplaadsysteem is dat wel.

BMW-i8-Safety-Car-15


De i8 is uitgerust met de eerste 7,2 kW draadloze oplader ter wereld, de Qualcomm Halo. De BMW kan simpelweg boven een laadplatform worden gereden (hoeft niet eens recht erboven te zijn, want het systeem heeft een reikwijdte van zo’n 30 cm), waarna hij wordt opgeladen via inductiespoelen in de plaat en in de auto. Het duurt ongeveer een uur om de batterijen van de i8 tot 80 procent te vullen.

"De BMW kan simpelweg boven een laadplatform worden gereden"

Graeme Davison van Qualcomm vertelde het Britse tijdschrift Evo dat de draadloze oplader zo goed als productieklaar is. Zijn bedrijf zou met diverse automerken in gesprek zijn om de technologie te introduceren op elektrische modellen of plug-in hybrides. Davison hintte ernaar dat BMW één van drie fabrikanten is die graag de primeur zouden willen hebben. Naar verluidt zijn Daimler-Benz en Tesla de andere twee.

Volgens Qualcomm zit er ook een 22 kW oplader aan te komen. Die zou de batterijen van de BMW i8 in zo’n vijftien minuten moeten kunnen vullen. De veel grotere accu van de volledig elektrische i3 zou in een uur bijgeladen zijn. Bovendien experimenteert Qualcomm met de technologie om auto’s op te laden terwijl ze onderweg zijn. Daartoe zouden draadloze platforms in het wegendek geïntegreerd moeten worden.

Render_White_on_White_2