Verschillende media brachten het nieuws dat de terugkeer van de Formule 1 op het circuit van Zandvoort definitief rond is en er een vijfjarige deal zou zijn getekend die in 2020 ingaat. Volgens Jan Lammers, de beoogd technisch directeur van de Nederlandse Grand Prix, is dat nog te voorbarig.

"Ik denk dat de kans heel groot is dat het goedkomt, maar we zijn nog steeds bezig", zegt Lammers in een reactie. "Natuurlijk vereist dit heel veel aandacht en nauwkeurige onderhandelingen. We zijn een heel eind en er wordt keihard aan gewerkt met heel veel enthousiasme. Iedereen heeft de wil om het rond te krijgen. Alleen moet dat nog wél gebeuren. Het is nu eigenlijk te ver om het te laten glippen."

FOM leidend

Behalve het feit dat de terugkeer van de Formule 1 naar Nederland nog niet beklonken is, is het ook niet aan de mensen van Circuitpark Zandvoort om dit bekend te maken. Het Formula One Management (FOM) maakt in juni de F1-kalender voor 2020 bekend. En dan staat Zandvoort erop of niet. Gezien de enorme hoeveelheid aandacht is het wel de verwachting dat een definitieve deal eerder bekend wordt gemaakt.

Bereikbaarheid

De gemeente Zandvoort trekt 4 miljoen euro uit om een Formule 1-race op het Circuit Zandvoort mogelijk te maken, werd onlangs bevestigd. Van dat geld moet de helft worden gebruikt om het grootste probleem van de kustplaats op te lossen: de bereikbaarheid. Als de deal met Zandvoort niet doorgaat, verdeelt de gemeente de toegezegde 4 miljoen euro over andere posten.

Jaarlijkse bijdrage

Voor het organiseren van een Grand Prix van Nederland heeft het Circuit Zandvoort zo'n 40 miljoen euro nodig. Er moeten aanpassingen worden gedaan aan de baan, maar de grootste kostenpost is het jaarlijkse bedrag dat het management van de Formule 1 wenst te ontvangen: minstens 20 miljoen euro.