Als het aan Formule 1-coureurs ligt, gaan er voor het seizoen van 2017 een paar dingen veranderen. De coureurs willen een betere bescherming voor het hoofd, maar ook betere banden.

Crashes maken nog altijd een groot deel uit van Formule 1. Foto: EPACrashes maken nog altijd een groot deel uit van Formule 1. Foto: EPA


Crashes maken nog altijd een groot deel uit van Formule 1. Foto: EPA

 

Alexander Wurz, de voorzitter van de Grand Prix Drivers' Association, de bond voor Formule 1-coureurs, vertelde aan de BBC dat coureurs unaniem hadden ingestemd met een snelle invoering van betere bescherming van het hoofd. De veiligheid van coureurs is na de tragische ongevallen van Jules Bianchi en IndyCar-coureur Justin Wilson weer in opspraak gekomen. "De coureurs voelen dat het tijd is om extra maatregelen in te voeren, die op zijn laatst in 2017 van kracht gaan", vertelt Wurz aan de BBC.

Die maatregelen beteken dat een Formule 1-auto er in de toekomst anders uit kan komen te zien. Geen open cockpit meer, maar ook geen volledig gesloten versie zoals bij LMP1-auto's het geval is. Een eerste concept werd afgelopen jaar al gepresenteerd op basis van de Mercedes-AMG W06 Hybrid.

Zo zou een cockpit van een Formule 1-auto er in de toekomst uit kunnen komen te zien. Foto: G. Piola AnimationZo zou een cockpit van een Formule 1-auto er in de toekomst uit kunnen komen te zien. Foto: G. Piola Animation


Zo zou een cockpit van een Formule 1-auto er in de toekomst uit kunnen komen te zien. Foto: G. Piola Animation

Veiligheid mag dan hoog op de agenda staan, coureurs blijven coureurs... Daarom willen de coureurs zich ook hard maken voor betere banden. De huidige banden van Pirelli, dat alweer sinds 2011 de banden levert in de topklasse van de autosport, voldoen niet volgens de coureurs. Zo zouden ze te snel slijten, waardoor er veel pitstops gemaakt moeten worden, maar hebben ze vooral te weinig grip. "Als we banden met meer grip krijgen, hebben we blije coureurs, en blije coureurs betekenen authentieke en eerlijke prestaties, een 'echte' boodschap voor het product en dat ze de auto's tot het uiterste zullen pushen", aldus Wurz.