Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 2 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Formule 1-coureur pleit voor maximumsnelheid op Autobahn

Een Formule 1-coureur die pleit voor wat minder snelheid op de Autobahn. Het klinkt misschien wat vreemd, maar als het aan Aston Martin-coureur Sebastian Vettel ligt dan zal je op de Duitse snelwegen maximaal nog maar 120 km/h of 130 km/h mogen rijden.

Formule 1-coureurs scheuren met snelheden van ruim 320 km/h over de bekendste en mooiste circuits ter wereld. Spa-Francorchamps, Monza, Red Bull Ring en Suzuka: zomaar wat van die circuits waar zij door het jaar heen de limiet opzoeken van wat mogelijk is met de technologie van vandaag. De huidige 1.6-liter V6-hybridemotoren zorgten voor een duizelingwekkende acceleratie en topsnelheid, en dankzij de aerodynamica vliegen de coureurs door bochten met enorme snelheid. Kortom, veel sneller dan in een Formule 1-auto kan je eigenlijk niet.

Vettel pleit voor maximumsnelheid

Maar voor een van die twintig Formule 1-coureurs is snelheid op de openbare weg niet zo belangrijk. Aston Martin-coureur Sebastian Vettel pleit er namelijk voor om op de Duitse Autobahn een snelheidslimiet in te voeren. Het is natuurlijk bekend dat je over de grens bij Duitsland je splinternieuwe sportwagen de sporen kan geven – tenminste, als er geen vrachtwagen is die een andere vrachtwagen inhaalt. Maar als het aan de viervoudig wereldkampioen ligt, is de ongelimiteerde snelheid op de Autobahn binnenkort verleden tijd.

“De tijden dat je echt gas kon geven op de Autobahn zijn voorbij”, zegt Vettel tegen het Duitse Spiegel. “Het voelt alsof de helft van het wegennet een bouwplaats is, en de andere helft heeft zoveel verkeer dat je ook niet hard kunt rijden. Ik geloof zelfs dat we beter af zouden zijn als er snelheidsbeperkingen van 120 km/h of 130 km/h zouden komen, omdat het verkeer dan veel beter doorstroomt”, aldus de Duitse Formule 1-coureur.

Milieu

Vettel rijdt tegenwoordig rond in een hoogpotige en praktische Aston Martin DBX, een SUV met een vierliter V8-turbo met 550 pk. Een auto van de zaak, dus. Tegelijkertijd zet de Duitser zich in voor de bij met de BioBienenApfel-campagne en is zich ook steeds meer bewust aan het worden van het milieu.

“We moeten met onze tijd meegaan en zuinig zijn op onze middelen”, vertelt hij tegen Autobild Motorsport. “Natuurlijk ben ik als coureur – en romanticus – nog steeds dol op snelle auto’s met een goed geluid. Maar geldt dat nog steeds voor de volgende generatie? Die is waarschijnlijk niet meer zo geïnteresseerd in cilinders, cilinderinhoud en pk’s, maar eerder in efficiëntie en downsizing. De trends zijn er al – net als de ontwikkeling dat het rijbewijs niet meer het belangrijkste is als je net 18 bent geworden.”

Volgens Vettel is het dan ook een goede zaak om biobrandstoffen door te ontwikkelen – ook om ze goedkoper te maken. “Er zijn ongeveer een miljard voertuigen in de wereld die diesel of benzine verbranden. Je kunt ze niet van de ene op de andere dag vervangen. Dat kan men ook niet van de consument verwachten. Het zou dus wenselijk zijn om een ​​manier te vinden om deze auto’s te laten rijden zonder het milieu te schaden. Ik weet dat synthetische brandstoffen nog aan het begin van de ontwikkeling staan, dat ze nog tijd vergen, dat ze duur zijn. Maar als niemand deze ontwikkeling pusht, blijven ze altijd duur.”

Ferrari de deur uit

Voordat Vettel – noodgedwongen – naar Aston Martin vertrok, was hij coureur bij Ferrari. Hij kwam daar in 2015 terecht nadat hij bij Red Bull vier keer wereldkampioen werd. Het was de droom van de Heppenheimer om kampioen te worden met het team met het steigerende paard, maar dat zou niet gebeuren. In 2020 kreeg hij te horen dat Ferrari zijn diensten niet meer nodig had en zat dus zonder zitje voor dit seizoen.

Dat Vettel op de openbare weg niet meer naar krankzinnige snelheden snakt, blijkt uit z’n laatste uitverkoop. De viervoudig wereldkampioen besloot begin dit jaar namelijk zijn gehele privécollectie van Ferrari’s te verkopen. Dat ging toen om een 458 Speciale, de LaFerrari, F12tdf, Enzo en de F50. Niet de minste auto’s, dus. Hij wilde niet aangeven waarom hij al deze auto’s van de hand deed, dus blijft het gissen of het te maken heeft gehad met zijn overstap naar Aston Martin voor dit seizoen.

Naast zijn Ferrari’s verkocht Vettel ook zijn BMW Z8, Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series én Mercedes-Benz SLS AMG. Die grote uitverkoop leek een aanloop te zijn naar de koop van de F2004, de Ferrari waarmee Michael Schumacher in 2004 kampioen werd. Die heeft Vettel overigens nog steeds niet gekocht, maar hij verklapte destijds wel al dat hij die heel graag in zijn collectie zou willen hebben. Hij vond die bolide echter wel ‘te duur’.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.