Ford verkoopt Roemeense fabriek aan Turkse partner
Het is de geboortegrond van de EcoSport en Puma, terwijl er voorheen de B-Max van de band rolde. We hebben het over de Ford-fabriek in het Roemeense Craiova. De Amerikanen doen er nu afstand van.
De productiefaciliteit komt voor 575 miljoen euro in handen van zijn joint venture-onderneming in Turkije, Ford Otosan genaamd. Het samenwerkingsverband tussen de Amerikaanse en Turkse autobouwer heeft productiecapaciteit nodig om voldoende auto’s voor de wereldmarkt te bouwen. Door de overname van de fabriek vergroot Ford Otosan zijn jaarlijkse productiecapaciteit. Het bedrijf investeert reeds in extra productieplaatsen zodat het van 455.000 tot 650.000 units op jaarbasis kan groeien. Maar met de toevoeging van Craiova aan de joint venture moeten jaarlijks tot 900.000 eenheden door Ford Otosan gebouwd worden.
Bedrijfswagens
Ford Otosan richt zich voornamelijk op de bouw van de Transit en het bedrijf plant de introductie van een nieuwe bestelwagen volgend jaar. Van die wagen, die voor 2023 op de agenda staat, komt tevens een elektrische versie. Volkswagen is betrokken bij het ontwikkelingsproject van de bestelwagen en zal de bouw van de Transporter-opvolger aan Ford Otosan uitbesteden. De twee werken al op meerdere vlakken samen. Zo zijn de Ford Ranger en Volkswagen Amarok tezamen ontwikkeld en brengt Ford op basis van de elektrische MEB-architectuur twee SUV’s uit.
Van Citroën via Daewoo naar Ford
De fabriek in Roemenië is sinds 2008 in handen van de huidige eigenaar, maar de productiefaciliteit staat er al sinds de jaren 70. De basis werd gelegd door een samenwerkingsverband tussen de Roemeense overheid en Citroën. Uit de fabriek rolden auto’s onder verschillende namen, waarvan de bekendste onbekende de Citroën Axel was. Die driedeurs hatchback werd ook in Nederland op de markt gebracht. In 1991 trok Citroën zich uit het bedrijf terug. Drie jaar later stapte het Koreaanse Daewoo in. Na het faillissement nam Ford in 2008 de voormalige fabriek over. Het bedrijf ging er de B-Max bouwen, een compacte MPV met opvallend deurconcept.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen
-
Verkoop van elektrische auto’s bijna gehalveerd! Dit is waarom
-
Televisie- en magnetronfabrikant bouwt opvallende MPV
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro