Ford stopt in juni van dit jaar met de productie van de C-Max en Grand C-Max in het Duitse Saarlouis. De fabriek blijft wel geopend, want de Focus blijft er van de band rollen. De vraag naar de Focus is nog altijd erg groot, die van de C-Max en Grand C-Max niet. De modellen gaan met pensioen omdat klanten overstappen op SUV's en crossovers.

Structurele kostenverlaging realiseren

Ford-Werke GmbH heeft het personeel in Saarlouis al in december 2018 geïnformeerd over de plannen om de C-Max en Grand C-Max geleidelijk af te bouwen vanwege de sterke daling van de vraag van klanten naar Multi Activity Vehicles (MAV) in het segment. De productiestop van de C-Max en Grand C-Max in juni 2019 is onderdeel van een plan om de efficiencyverbeteringen te versnellen en de structurele kosten in de bedrijfsactiviteiten van Ford in Duitsland te verminderen.

Banen

Op 15 maart dit jaar maakte Ford bekend om meer dan 5.000 banen te schrappen in Duitsland om weer winstgevend te kunnen worden in het land. Naar verwachting verdwijnen er daarvan 1.700 in Saarlouis. Bij Ford werken in Europa ongeveer 53.000 mensen, waarvan meer dan 24.000 in Duitsland. In Keulen - waar het hoofdkantoor van Ford Europa te vinden is en waar Ford de Fiesta bouwt - werken 18.000 mensen. In Saarlouis werken 6.000 mensen bij Ford. Tot slot zijn er nog 200 mensen werkzaam in een Ford-ontwikkelingscentrum in Aachen.

De C-Max werd van 2003 tot 2010 gebouwd in Saarland. Van 2010 tot 2014 rolde de C-Max in het Spaanse Valencia van de band.