Autofabrikanten werken vaak samen techbedrijven, veelal met het oog op zelfrijdende auto's. Ford heeft daarvoor nu ook BlackBerry als partner. Waarom?

Ford Fiesta EU


BlackBerry

Als telefoonproducent is BlackBerry eigenlijk allang niet meer wat het een jaar of tien geleden was. Het Canadese bedrijf is in dat opzicht volledig van de kaart geveegd door de iPhone van Apple en de betere Android-toestellen van onder meer Samsung. Wel staat het techbedrijf nog altijd hoog aangeschreven op het gebied van beveiligde communicatie.

Juist in dat opzicht is de keuze van Ford om een samenwerking aan te gaan best wel te begrijpen. De Amerikaanse fabrikant werkt net als concurrenten hard aan de ontwikkeling van de 'connected' auto, maar heeft daarbij veiligheid hoog in het vaandel staan. Door gebruik te maken van de software van BlackBerry (dat ook heeft aangegeven zich met deze stap veel minder op hardware te richten) wordt onder meer het hacken van een auto van Ford een stuk moeilijker gemaakt.

Ford Sync

De software achter het actuele infotainmentsysteem van Ford, Sync 3, is al gebaseerd op een operating system van BlackBerry: QNX. Ook andere fabrikanten maken daar gebruik van - mondiaal rijden er al inmiddels maar liefst zestig miljoen auto's met dit systeem rond.