Ford Ranger krijgt nieuwe concullega: Volkswagen Amarok
Volkswagen stelt vandaag de nieuwe Amarok voor. Kan de Duitse offroader zich meten aan zijn directe concullega: de Ford Ranger? De Duitse pick-up wordt gebouwd op basis van de Ford.
De pick-up van Volkswagen is in Nederland onder consumenten niet echt een succes. Niet vreemd, want het model is gemaakt om de bossen van Afrika of de woestijnvlaktes van Australië mee door te crossen. Echter, de auto komt nog steeds deze kant op.
Volkswagen Amarok in Nederland
De Volkswagen Amarok is in Nederland namelijk commercieel interessant – en valt binnen het leveringsprogramma van Volkswagen Bedrijfswagens. De auto wordt bijvoorbeeld gebruikt door defensie.
Of de nieuwe offroader ook weer aangenomen wordt bij het ministerie, is nog de vraag. Mocht de VW de sollicitatieprocedure doorlopen, dan kan de krijgsmacht rekenen op een flinke upgrade.
De nieuwe Volkswagen Amarok
Allereerst wordt de nieuwe Volkswagen Amarok 10 centimeter langer. De wielbasis is met 17,3 centimeter gegroeid waardoor je met name meer beenruimte hebt op de tweede zitrij. Tenminste, als je voor het model met tweede zitrij gaat. Er is ook een versie met enkele cabine.
Bij een offroader gaat het natuurlijk om de terreincapaciteit. Die is door de verkleinde overhang en meer bodemvrijheid verbeterd. Volgens de fabrikant kan je tot 80 centimeter diep water doorploeteren.
Ga je de Ford Ranger-concurrent afbeulen in het terrein, dan is de selecteerbare of permanente vierwielaandrijving met zes rijmodi geen overbodige luxe. De Amarok wordt echter standaard als achterwielaandrijver geleverd. Of-ie als 4×4 naar Nederland komt, is nog de vraag.
Klaar voor een daktent
Het trekvermogen van de nieuwe Volkswagen Amarok bedraagt 3500 kilogram, het maximale laadvermogen is 1160 kilogram. Heb je de achterbak vol liggen met waardevolle spullen, dan kan je deze dichtschuiven middels een roll cover. Keuze is er uit een handmatige en elektrisch bedienbare beschermlaag.
Met de komst van steeds meer daktenten, wordt er vaker gelet op het maximale draagvermogen van het dak. Voor de pick-up geldt een maximaal statisch draagvermogen van 350 kilogram.
In Nederland komt de nieuwe Volkswagen Amarok met een 2,0-liter diesel goed voor 170 pk of – voorzien van bi-turbo-technologie – 209 pk. De krachtigste diesel is een 3,0-liter V6 met 241 of 250 pk. Ook komt er een 2,3-liter benzinemotor (Ford EcoBoost) met 302 pk. Alle versies met meer dan 200 pk worden standaard met een tientraps automaat geleverd.
Het oog wil ook wat
Naast alle technische upgrades, wil het oog natuurlijk ook wat. In eerste instantie lijkt het model erg op de nieuwe Ford Ranger: de X-vorm in de bumper en de bijna identieke daklijn. Desondanks heeft de Amarok door een andere grille en eigen koplampen wel een Volkswagengezicht.
Ook het interieur van de VW verschilt slechts met enkele details van zijn de Amerikaanse concullega. De volledig digitale cockpit met een 10 of 12 inch scherm heeft een andere opzet dan wat je van de Volkswagenmodellen gewend bent. Kies je voor de meest uitgebreide versie van de pick-up, dan krijg je 20 nieuwe rijhulpsystemen waaronder verkeersboordherkenning en adaptieve cruisecontrol
Uitlevering Volkswagen Amarok
De nieuwe Volkswagen Amarok wordt in Zuid-Afrika gebouwd. Wanneer we het model in Nederland kunnen verwachten en wat-ie gaat kosten, is nog de vraag. Naar verwachting komt de pick-up niet eerder dan volgend jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijlessen flink duurder: hier betaal je gemiddeld het minst
-
Zwitserse BMW-rijder krijgt extreem hoge boete voor bumperkleven
-
‘Familiegezicht keert bij sommige merken tot vervelens toe terug’
-
Ook voor Nederland: elektrische auto met ‘901 kilometer range’
-
Nieuwe solid state-accu voor elektrische auto’s: 80% meer EV-range
-
A-segment keert terug: deze budget-EV’s kun je straks verwachten
-
Koop nu de 1.000 pk sterke doodskist op wielen van John Cena
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
VW ontbindt afspraak werkzekerheid: grote ontslagronde op komst?
-
Toont Skoda haar ware gezicht met de Elroq?
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’