Ford Puma in de startblokken
Het is momenteel een drukte van jewelste in de klasse van de B-SUV, want de belangrijkste spelers worden nu vervangen. En ondanks dat de bestsellers aan de tweede generatie beginnen, komt Ford nu pas kijken. De Amerikanen introduceren de Puma, waarvan de productie inmiddels van start is gegaan.
De Ford Puma is niet het eerste model van de autobouwer in het B- SUV segment, al willen de Amerikanen het wel zo doen lijken. Het merk stelt dat de Puma in een klasse valt waarin het niet eerder actief was. Maar de Puma is een SUV en dat is de EcoSport, die al jaren verkrijgbaar is, ook. Ford claimt dat de Puma naast de EcoSport komt, maar gelet op de leeftijd van de compacte SUV begeeft de EcoSport zich in de herfst van de gebruikelijke carrière van automodellen. De officiële lezing dat de EcoSport er een broertje in de vorm van de Puma bijkrijgt, maar de vraag is hoe lang de twee samen zullen optrekken.
Kroatië
De twee rollen in dezelfde fabriek van de band. Waar de EcoSport in eerste instantie voor de Europese markt uit India kwam, daar is de bouw van de SUV enkele jaren geleden verplaatst naar Kroatië. Voor de Puma is de faciliteit de enige productielocatie ter wereld. Ford heeft het model specifiek voor de Europese markt ontwikkeld. De Amerikaanse divisie zei bij het horen van de eerste plannen al subiet dat zij de Puma niet hoefde te hebben. Overigens, nu het model er staat, kan de auto niet meer naar Amerika. Hij voldoet niet aan de regelgeving voor de Amerikaanse typegoedkeuring.
Groter, breder en hoger
De technische basis voor de Puma wordt gelegd door de Fiesta, maar hij heeft afwijkende buitenafmetingen. Hij is breder, langer en hoger. Binnen deze maatvoering biedt hij net als de Fiesta plaats aan vijf personen. De personen hebben echter veel meer bewegingsvrijheid. Ook fors groter is de bagageruimte, waarvoor Ford enkele slimmigheden heeft bedacht. De laadruimte kan flexibel gebruikt worden. Hij heeft een verstelbare bodemplank, waaronder een grote ruimte schuil gaat. Waarin normaliter een reservewiel ligt, kan nu als afvalbak dienen. Een stop in de bodem zorgt ervoor dat je met water het vuil van de spullen kan spoelen. Of juist de bak zelf kan reinigen. Wanneer de laadvloer niet wordt gebruikt heb je dankzij de bergbak een laadhoogte beschikbaar van 1,12 meter. Een andere gimmick is de uitritsbare bekleding, zodat je de stoelbekleding kan wassen.
Flexibiliteit
Het zijn zaken die ook op de nieuwste Peugeot 2008, Nissan Juke en Renault Captur niet zijn te vinden. Hoewel het genoemde trio aan de tweede generatie begint, beperkt de flexibiliteit van de auto’s zich tot een neerklapbare achterbank en een verschuifbare achterbank (Renault Captur).
Leveringsprogramma
De Ford Puma rijdt in december de showrooms binnen. De prijzen van de B-SUV zijn nog niet bekend. Het leveringsprogramma bestaat in ieder geval uit een basisniveau, de ST-Line en Titanium X. Voor de aandrijving zorgt een driecilinder benzinemotor (1.0 95, 125 en 155 pk) of een viercilinder dieselmotor (1.5 120 pk).
Ford Puma video
Wil je alles over de Ford Puma weten en zien, bekijk dan de Autovisie-video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420