Autovisie
Autovisie Nieuws 9 okt 2019
Leestijd: 3 minuten

Ford Puma in de startblokken

Het is momenteel een drukte van jewelste in de klasse van de B-SUV, want de belangrijkste spelers worden nu vervangen. En ondanks dat de bestsellers aan de tweede generatie beginnen, komt Ford nu pas kijken. De Amerikanen introduceren de Puma, waarvan de productie inmiddels van start is gegaan.

Ford Puma

De Ford Puma is niet het eerste model van de autobouwer in het B- SUV segment, al willen de Amerikanen het wel zo doen lijken. Het merk stelt dat de Puma in een klasse valt waarin het niet eerder actief was. Maar de Puma is een SUV en dat is de EcoSport, die al jaren verkrijgbaar is, ook. Ford claimt dat de Puma naast de EcoSport komt, maar gelet op de leeftijd van de compacte SUV begeeft de EcoSport zich in de herfst van de gebruikelijke carrière van automodellen. De officiële lezing dat de EcoSport er een broertje in de vorm van de Puma bijkrijgt, maar de vraag is hoe lang de twee samen zullen optrekken.

LEES OOK: IN DETAIL FORD PUMA

Kroatië

De twee rollen in dezelfde fabriek van de band. Waar de EcoSport in eerste instantie voor de Europese markt uit India kwam, daar is de bouw van de SUV enkele jaren geleden verplaatst naar Kroatië. Voor de Puma is de faciliteit de enige productielocatie ter wereld. Ford heeft het model specifiek voor de Europese markt ontwikkeld. De Amerikaanse divisie zei bij het horen van de eerste plannen al subiet dat zij de Puma niet hoefde te hebben. Overigens, nu het model er staat, kan de auto niet meer naar Amerika. Hij voldoet niet aan de regelgeving voor de Amerikaanse typegoedkeuring.

Ford Puma

Groter, breder en hoger

De technische basis voor de Puma wordt gelegd door de Fiesta, maar hij heeft afwijkende buitenafmetingen. Hij is breder, langer en hoger. Binnen deze maatvoering biedt hij net als de Fiesta plaats aan vijf personen. De personen hebben echter veel meer bewegingsvrijheid. Ook fors groter is de bagageruimte, waarvoor Ford enkele slimmigheden heeft bedacht. De laadruimte kan flexibel gebruikt worden. Hij heeft een verstelbare bodemplank, waaronder een grote ruimte schuil gaat. Waarin normaliter een reservewiel ligt, kan nu als afvalbak dienen. Een stop in de bodem zorgt ervoor dat je met water het vuil van de spullen kan spoelen. Of juist de bak zelf kan reinigen. Wanneer de laadvloer niet wordt gebruikt heb je dankzij de bergbak een laadhoogte beschikbaar van 1,12 meter. Een andere gimmick is de uitritsbare bekleding, zodat je de stoelbekleding kan wassen.

Ford Puma

Flexibiliteit

Het zijn zaken die ook op de nieuwste Peugeot 2008, Nissan Juke en Renault Captur niet zijn te vinden. Hoewel het genoemde trio aan de tweede generatie begint, beperkt de flexibiliteit van de auto’s zich tot een neerklapbare achterbank en een verschuifbare achterbank (Renault Captur).

Ford Puma

Leveringsprogramma

De Ford Puma rijdt in december de showrooms binnen. De prijzen van de B-SUV zijn nog niet bekend. Het leveringsprogramma bestaat in ieder geval uit een basisniveau, de ST-Line en Titanium X. Voor de aandrijving zorgt een driecilinder benzinemotor (1.0 95, 125 en 155 pk) of een viercilinder dieselmotor (1.5 120 pk).

 

Ford Puma video

Wil je alles over de Ford Puma weten en zien, bekijk dan de Autovisie-video.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.