Ford Puma, een compleet nieuw hoofdstuk
Google op Ford Puma en wat krijg je te zien? Een kek sportcoupeetje op Fiesta-basis. Gebouwd van 1997 tot en met 2002. Maar de Puma anno 2019 is een totaal andere auto. Hij heeft niets met de 2+2 van weleer te maken. De Ford Puma is nu een crossover.
Naast de naam heeft de nieuwe generatie Puma slechts twee overeenkomsten. Hij draagt hetzelfde merkwapen en hij deelt de bodemsectie met de Fiesta. Verder is er geen overeenkomst. Vanwaar het hergebruiken van de naam? Omdat tijdens de ontwikkeling van de crossover enkele mensen het model opeens Puma gingen noemen. Ford dacht toen: ach, waarom ook niet als definitieve roepnaam. Zo geschiedde.
SUV en crossover
Met de Puma stort Ford zich in een voor het merk nieuw marktsegment. De Amerikaanse autobouwer levert al een arsenaal aan SUV’s en crossovers in de vorm van de EcoSport, Kuga, Edge, Fiesta Active, Focus Active en binnenkort ook de Explorer, maar in het B-segment is de autobouwer met alleen de EcoSport en Fiesta Active naar eigen zeggen ondervertegenwoordigd. Met de Puma opent Ford de aanval op onder andere de Opel Crossland X en de Renault Captur. Hij is met een lengte van 4,18 meter langer dan de huidige Captur en korter dan de Crossland X. Hij is liefst 14,5 cm langer dan een Fiesta, terwijl hij 7,1 cm breder en 5,4 cm hoger is. De spoorbreedte groeide dermate dat die nu op het niveau van de Focus ligt. Ford zag zich genoodzaakt om de auto in alle richtingen te laten groeien, want een hogere zitpositie brengt een hogere daklijn met zich mee en de toegenomen wagenhoogte betekent een hoger zwaartepunt. Om de Puma lekker te laten rijden -dat zullen we eind dit jaar onderzoeken- moesten de buitenafmetingen worden aangepast.
Ford GT
De lijn van de koets is onder supervisie van de Nederlander Amko Leenarts tot stand gekomen. De designbaas van Ford Europe koos voor een tamelijk lieve uitstraling in plaats van een stoer SUV-voorkomen. De lichtunits met het binnenwerk in stijl van de Ford GT zijn hooggeplaatst en de grille ligt diep in het front. Het totaalontwerp telt weinig lijnen, wat hem rustig van design maakt. Op de A-stijl bevindt zich een zwarte strip. Dat maakt de auto bij het vooraanzicht lager, terwijl het en profil de auto langer maakt. De Puma, die we begin mei in een fotostudio in Düsseldorf al in levenden lijve mochten bewonderen, oogt groter dan hij in werkelijkheid is. Ook binnenin biedt de nieuweling veel ruimte, waarbij de bagageruimte uitzonderlijk ruim is. Hij is bovendien heel praktisch. Nu de ruimte-auto aan terrein verliest, heeft Ford enkele typische MPV-oplossingen in de Puma doorgevoerd, zoals de verstelbare vloer in de 456 liter grote laadruimte, waaronder een enorme waterdichte bak met afsluitbare afvoer schuil gaat. Het maximaal 80 liter grote vak is bedoeld voor onder andere natte laarzen of vuile was, maar zorgt er tevens voor dat je voorwerpen tot 1,14 meter staand kan vervoeren. Geen giraffe dus, wel een kamerplant of golftas.
Zip&Go
Over vuil gesproken, op enkele types biedt Ford Zip&Go aan. Het duidt op de stoelbekleding. De stof is uitritsbaar, zodat je het kunt uitwassen of vervangen. Het gaat om zowel het deel van de rugleuning als het zitvlak. Vanuit de bestuurdersstoel kijk je uit over en keurig vormgegeven dashboard met een digitaal instrumentarium en centraal op het dashboard het beeldscherm voor het infotainmentsysteem. Het interieur is afhankelijk van de uitvoering aangekleed met hout-look, panoramadak, B&O-audiosysteem, lederen bekleding, een afgeplat stuurwiel, rode stitching en aluminium pedalen. Zaken als verkeersbordherkenning, een 180 graden achteruitrijcamera, adaptieve cruise control met stop-functie en een systeem dat je in het midden van de rijstrook houdt zijn beschikbaar. Er zal bij de verkoopstart eind dit jaar keuze zijn uit de uitrustingsniveaus Trend, Titanium en ST-line. Hoe de aankleding er voor Nederland uitziet, is nog niet bekend. de importeur komt daar op een later tijdstip op terug. Dat geldt tevens voor het motorenprogramma. Ford zal de in Roemenië te bouwen met een 1.0 Ecoboost (125 pk) en een 1.0 Ecoboost Mild Hybrid (125 en 155 pk). Later voegt de fabriek daar een 1.0-driecilinder (benzine) met 95 pk en een 1.5-diesel met 120 pk aan toe. De prijsstelling wordt in een later stadium bekend gemaakt.
Ford Puma (2019) video
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420