Ford heeft op de Autosalon in Brussel de nieuwe Mondeo Wagon Hybrid onthuld. Voorheen was alleen de sedanversie van de Mondeo leverbaar als hybride. Ook heeft het automerk de gehele Mondeo-lineup een facelift gegeven.

 

Ford Mondeo HybridFord Mondeo Hybrid


Genoeg vermogen en toch zuinig

De Wagon Hybrid biedt extra laadruimte ten opzichte van de sedan en heeft door zijn aandrijflijn ook nog eens een aantrekkelijk verbruik van 4,4 liter per 100 kilometer. Dit benadert het verbruik van de sedan, die 4,2 liter per 100 kilometer nodig heeft. De 187 pk sterke hybride aandrijflijn combineert een 2,0 liter Atkinson-benzinemotor met een elektromotor, die wordt gevoed door een 1,4 kWh-accu. De Mondeo Hybrid wordt alleen leverbaar als Titanium en Vignale.

De diesel is niet overgeslagen

Ford introduceert ook een nieuwe 2,0 liter EcoBlue-dieselmotor in de Mondeo. Deze komt in drie uitvoeringen, met 120 pk, 150 pk of 190 pk, waarvan de laatste twee optioneel zijn uit te rusten met een achttrapsautomaat. De 1,5 liter Ecoboost-benzinemotor met 165 pk is van de optielijst geschrapt.

Ford Mondeo HybridFord Mondeo Hybrid


Uiterlijk eerder een evolutie dan een revolutie

Het uiterlijk van de Mondeo heeft Ford minimaal gerestyled. Er is een vernieuwde grille, zijn de bumpers aangepast en hebben de achterlichten een andere indeling gekregen. Maar het verschil met het uitgaande model is minimaal. Ook in het interieur zijn wat aanpassingen doorgevoerd. Hier is de middenconsole onder handen genomen, waardoor er meer opslagruimte beschikbaar is. De modellen met automaat hebben niet langer een pook, maar een draaiknop op de middenconsole.

Waar krijg je hem voor mee?

Wat de nieuwe Mondeo’s gaan kosten, is nog onbekend. Volgens Ford Nederland komt de vanafprijs van de Mondeo Wagon Hybrid onder de 40.000 euro te liggen.