Op het moment dat het Volkswagen-concern modellen introduceerde die specifiek voor bepaalde markten waren ontwikkeld, kwam Ford met de strategie om één model voor de hele wereld te maken. De Amerikanen zien nu in dat dat plan niet heel goed werkt.

Ford ziet in dat de behoeftes van de Europese, Aziatische en Amerikaanse klanten van elkaar verschillen en dat de eisen die aan de modellen worden gesteld per continent afwijken. Zo is de Fiesta in Europa een belangrijke speler in een zeer competitief segment, maar in Amerika is de auto slechts een instapmodel. Dat geldt bovendien voor de Focus.

Andere Focus

Volgens het Engelse AutoCar gaat Ford in de toekomst een andere invulling aan de producten per werelddeel geven. Het automagazine geeft aan dat de volgende generatie Focus ook weer in bijvoorbeeld Europa en de Verenigde Staten wordt verkocht, maar dat de versie voor Amerika over een andere onderstelafstelling, een minder luxe aankleding en zodoende lagere prijsstelling zal beschikken. In Amerika valt de Focus niet in een marktsegment dat zeer groot is. In Europa daarentegen is het C-segment de grootste klasse binnen de automarkt.

Naamgeving

De One world, one Ford-gedachte betekende dat Ford modellen ontwikkelde die wereldwijd in de verkoop gingen. Het leverde voor de Europese markt onder andere de Mustang en EcoSport op. Afwijkend binnen de strategie is overigens de naamgeving van enkele modellen. Zo heet de Mondeo in Amerika Fusion en draagt de Kuga aan de andere kant van de Atlantische Oceaan de aanduiding Escape. Overigens overweegt Ford om ook de naamgeving van de modellen gelijk te trekken, al zou dat niet meer kloppen wanneer je de modellijnen juist gaat herpositioneren per markt.

Niet de enige

Steeds meer merken komen met autotypes die specifiek voor een markt bestemd zijn. Zo heeft Volkswagen in Noord-Amerika en Azië een afwijkende Passat, levert DS in China ook sedans en SUV’s in tegenstelling tot in Europa. BMW introduceerde onlangs een 1 Serie-sedan, die niet buiten China in de verkoop gaat.