Ford heeft niet alleen het doek van de nieuwe Fiesta gehaald, maar ook van een bijzondere technische noviteit: cilinder-uitschakeling voor de 1.0 driecilinder Ecoboost-motor.

Ford Ecoboost 10 driecilinder met cilinder-uitschakelingFord Ecoboost 10 driecilinder met cilinder-uitschakeling


Cilinder-uitschakeling

Daarmee heeft het automerk een primeur te pakken. Nooit eerder kwam er een driecilinder met cilinder-uitschakeling. Wanneer er niet teveel vermogen gevraagd wordt, kan de eerste cilinder gedeactiveerd worden - automatisch ingegeven door de software.

Volgens Ford kan hiermee het brandstofverbruik tot maximaal zes procent verlaagd worden. De uit- of inschakeling geschiedt in slechts 14 milliseconden (0,014 seconde), waardoor het voor de bestuurder onmerkbaar moet zijn.

LEES OOK: EVEN VOORSTELLEN: DE NIEUWE FORD FIESTA

Modellen

Vanaf 2018 komt deze techniek beschikbaar voor diverse Fords, waaronder de nieuwe Fiesta. Welke andere modellen de 1.0 Ecoboost met cilinder-deactiviatie krijgen, is nog niet bekend. Op het moment is de driecilinder al te bestellen voor onder meet de EcoSport, de Focus, de Mondeo en de Transit.