Ford heeft nooit partner voor Ka+ overwogen
Voor de vorige, tweede generatie Ka deed Ford een beroep op Fiat. De Amerikanen gebruikten de technische basis van de 500 voor hun Ka en besteedden de bouw vervolgens aan de Italianen uit. Uit kostenoogpunt. Maar voor de ontwikkeling van de nieuwe Ka+ heeft Ford nooit een samenwerking met een concullega overwogen.
“Nooit”, antwoordt Joe Bakaj, product development Ford of Europe. “Zeven jaar geleden hebben we besloten het aantal platforms terug te brengen van 20 tot 9. Toen stond al vast dat de Ka+ de bodemsectie met de Fiesta zou delen. Hij opereert in het onderste deel van het B-segment.”
Geen driedeurs
De autobouwer heeft er direct voor gekozen om zijn entreemodel niet langer als driedeurs uit te brengen, maar met vijf portieren. Volgens Bakaj bleek uit een marktanalyse dat de vraag naar driedeursmodellen sterk dalende is. Vandaar dat we hebben gekozen voor een vijfdeurs hatchback. Wie een driedeursmodel wenst, is aangewezen op de Fiesta. Van dat type blijven we een driedeurs maken, aangezien de ST-variant een uiterst sterke speler is en die vraagt om een sportief ogende driedeurs koetswerk.”
Sedan
Overigens brengt Ford de Ka+ ook als sedan op de markt. Dat model komt niet op de West-Europese markt op de markt. De vraag naar zo’n compacte sedan is uiterst klein. In Oost-Europa en Turkije daarentegen is er wel markt voor.
“De vraag naar zo’n compacte sedan is uiterst klein”
Europese smaak
Ford lanceert de Ka+ in oktober op de Nederlandse markt. De auto werd alweer eind 2013 voor de eerste maal gepresenteerd. In India en Brazilië ging de hatchback wel in de verkoop. Waarom moest de Europese markt zolang wachten? “Daar zijn verschillende redenen voor. We hadden de tijd nodig op de Ka+ in India en Brazilië in productie en de verkoop te nemen. Daarnaast wilden we in Europa een versie op de markt brengen die aansluit op de Europese smaak.” Kunnen we daaruit concluderen dat Ford met de Ka+ niet zo’n misser wilde begaan als met de Ecosport? Die SUV werd zeer snel op de markt gebracht en vervolgens meerdere malen aan de Europese wensen aangepast.”Dat klopt”, bevestigt Bakaj. “De Ka+ moet wel in een keer aan de Europese smaak voldoen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa