Honderd exemplaren, meer bouwt Ford dit jaar niet van de Mustang Shelby GT350. Het kan echter nog exclusiever, want van de GT350R-circuitversie rollen in 2015 slechts zevenendertig eenheden van de band. Dit om te vieren dat de originele Shelby Mustang vijftig wordt.

M1


Want ondanks historische documenten die aantonen dat er van de GT350 Competition in 1965 slechts vierendertig stuks zijn gefabriceerd, kiest Ford ervoor om geestelijk vader Carroll Shelby op zijn blauwe ogen te geloven dat het er toch echt zevenendertig waren: twee prototypen en vijfendertig productie-exemplaren. Of het alleen in dit jubileumjaar bij even zo weinig GT350R’s blijft, is niet bekend, want Ford wil niks kwijt over de productiecijfers in 2016.

Daarbij weten we nog meer niet over de Shelby GT350R. Ja, hij krijgt een atmosferische 5,2 liter V8, maar over het vermogen en koppel zegt Ford alleen dat het “meer dan 500 pk en ruim 540 Nm” zal zijn. Spierkracht die via een handgeschakelde zesbak en een sperdifferentieel naar de achterwielen gaat en 59 kilogram minder hoeft mee te zeulen dan in de ‘gewone’ GT350, die precies 500 pk en 540Nm heeft.

M5
M5

De minder extreme varianten van de Mustang kunnen in Europa overigens op veel belangstelling rekenen. Ford schreef al 2.200 orders voor het model, dat alleen via zogenoemde Ford Stores wordt verkocht. In Nederland worden er dit jaar zeven geopend: in Amsterdam, Almere, Zaandam, Utrecht, Amersfoort, Zwolle en Beek. De vanafprijs van de Mustang is bij ons 47.600 euro voor de coupé en 53.600 euro voor de Convertible.

De instappers worden aangedreven door een 2,3 liter EcoBoost turboviercilinder met 317 pk en 432 Nm. Het verbruik van de handgeschakelde coupéversie ligt in theorie op 1 op 12,5, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 179 g/km. Wie het gaspedaal vloert zit in 5,8 seconden op de 100 km/h. De 5.0 GT, met 421 pk sterke V8, haalt daar een seconde vanaf, maar is door zijn hoge CO2-uitstoot (281 g/km) behoorlijk duur: de coupé kost minimaal 98.700 euro, de Convertible 104.500 euro.