De Ford Mustang doet het in Europa veel beter dan het merk zelf verwacht had. Op de thuismarkt scoort de huidige generatie van de pony car juist minder goed.

Ford Mustang

Sinds de marktintroductie halverwege 2015 zijn er al ruim 21.000 exemplaren van de huidige generatie Ford Mustang verkocht in Europa. Dat is veel meer dan het merk vooraf verwacht had, vertelt de woordvoerder van Ford Nederland aan Autovisie. Een groot deel daarvan (7.200) komt via Duitsland, waar de Mustang volgens Ford nu zelfs geldt als bestverkochte in het sportcoupésegment. Ook in België is de auto populair, daar staat de teller nu op 1.600.

Nederland

In Nederland zijn tot nu toe iets meer dan honderd auto's verkocht. In 99 procent van de gevallen betreft het de 2.3 Ecoboost, de uitvoering met viercilinderturbomotor, wegens de forse belasting op de 5.0 V8. Ook laat de zegsman weten dat de verhouding tussen coupés en cabrio's op 60/40 ligt en verreweg de meeste Mustangs een handbak hebben - wederom wegens belastingvoordeel. De auto wordt voor ons land ook meer beschouwd als een exotische 'hero car' die de aandacht moet trekken in showrooms.

Verenigde Staten

Op de eigen markt gaat het de Ford Mustang verhoudingsgewijs een stuk minder goed af, zo meldt Detroit News. De productie in Flat Rock, Michigan is deze week zelfs stilgelegd om te voorkomen dat de voorraad te groot wordt. In september werd de auto zelfs 32 procent minder goed verkocht (6.429 exemplaren) dan in dezelfde maand een jaar eerder. Over heel 2016 tot nu toe wordt de auto 9,3 procent minder goed verkocht dan in 2015.

Dit is echter vooral symptomatisch voor het hele segment. Ook z'n grootste concurrent, de Chevrolet Camaro, scoorde in september beter (25,4 procent, 6.577 stuks) maar is wel recenter vernieuwd. Over het hele jaar tot en met september doet de Camaro het 11,4 procent minder goed dan vorig jaar.