Ford Mondeo is nieuw, maar zegt Europa na 30 jaar vaarwel
Ford stelde vorige week een nieuwe Mondeo voor, maar dat nieuws is voor ons niet zo interessant. De middenklasser, die dit jaar z’n dertigste verjaardag viert, zegt Europa namelijk vaarwel. Hij krijgt enkel in China een vervolg.
Daarmee valt het doek dus definitief voor ooit zo populaire Mondeo, want Ford stopt binnen een aantal maanden ook met de productie van de huidige generatie. Dat model, intern als CD391 aangeduid, zal in maart voor het laatst van de Spaanse productieband rollen. Waarom? Ford ziet, net als andere merken, een sterke daling in het D-segment. De Europeaan wil vandaag de dag een crossover, en dus wordt de opvolger van de Mondeo precies zo’n auto.
Jubileumjaar
Dat alles gebeurt nota bene in een jubileumjaar voor de Mondeo. Het is in 2022 namelijk 30 jaar geleden dat Ford voor het eerst de Mondeo voorstelde. Destijds een unieke auto van het merk, want het was het eerste grote middenklasse-model met voorwielaandrijving. In de uitgaande Sierra waren het immers de achterwielen die werden aangedreven.
De Mondeo werd een succes, want de fabrikant verkocht er in de beginjaren zo’n 300.000 per jaar van in Europa. Daar bleef in de laatste jaren weinig van over, want in 2021 verkocht Ford in Europa zo’n 13.000 exemplaren.
Mundus
Zeer matige cijfers, die ook niet meer passen bij de naam van het model. Mondeo is namelijk afgeleid van het Latijnse woord ‘Mundus’, dat ‘wereld’ betekent. De auto was dus ooit bedoeld als auto voor de hele wereld, maar dat gaat inmiddels dus niet meer op.
Het Europese leven van de Mondeo gaat dus een beetje als een nachtkaars uit, ondanks de vele fraaie versies die in het verleden verschenen. Denk bijvoorbeeld aan de befaamde ST200, een geslaagde opvolger van de illustere Sierra Cosworth. Met een lekkere V6, voorwielaandrijving, uitgebalanceerde rij-eigenschappen en een smaakvol sportief uiterlijk was die ST200 van een heel ander kaliber dan z’n wild bespoilerde voorgangers.
ST220 Wagon
In de derde generatie bleven twee V6-motoren hun dienst doen, in sterkste ST220-vorm (3,0-liter) goed voor 226 pk. Die lekkere ST-variant was er bovendien in alle carrosserievormen van de Mondeo, waaronder als Turnier (stationwagon). Voorganger ST200 was er overigens ook als fraaie Turnier.
Daarna was het nog niet op met de Mondeo-pret, want Ford leverde de vierde generatie ook met de befaamde 2,5-liter vijfcilinder van Volvo. Een heerlijke krachtbron die ook in de immers goed sturende middenklasser van Ford op z’n plek was. Die 220 pk sterke krachtbron is achteraf gezien een van de laatste feestnummers voor de Mondeo, want de voor Europa laatste en vijfde generatie werd alleen met verstandige viercilinders geleverd. Desalniettemin is het jammer dat de Mondeo het toneel verlaat, want de liefhebber kon met het model altijd rekenen op een goed sturende en dynamische gezinsauto.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’