Ford heeft een nieuwe dieselmotor ontwikkeld, de 2,0 liter EcoBlue. Hij debuteert weliswaar in de Ford Transit en Transit Custom bedrijfswagens, maar zal binnen afzienbare tijd ook in personenwagens komen.

The new Transit: EcoBlue Engine


Transit

Hij moet sterker, stiller en zuiniger zijn, maar vooral zorgen voor minder uitstoot dan de 2,2 liter dieselmotor die hij vervangt. Dit najaar wordt hij voor het eerst leverbaar in de Transit en Transit Custom en komt dan met 105 pk, 130 pk en 170 pk. Daarmee is het nieuwe blok minimaal 5 pk en maximaal 15 pk sterker dan de uitgaande versie. Tegelijkertijd voldoet de nieuwe motor aan de eisen van Euro VI, waar iedere nieuwe auto vanaf september aan moet voldoen. Het betekent dat de nieuwe EcoBlue dieselmotor zo'n 55 procent minder NOx mag uitstoten dan zijn voorganger.

BEKIJK OOK: VIDEO: FORD FOCUS RS HÉT LANGVERWACHTE LIEFHEBBERSKANON

Tot en met 240 pk

In een later stadium moet de EcoBlue dieselmotor ook de TDCI's gaan vervangen van de Ford Fiesta tot en met de Galaxy. De huidige 2,0 liter dieselmotor heeft maximaal 210 pk in de S-Max, maar de nieuwe motor moet ook met 240 pk geleverd gaan worden. Tegelijkertijd komt er ook een 1,5 liter-variant van het nieuwe blok. Waarschijnlijk gaat het hier - net als bij de benzineversie, de EcoBoost - om een viercilinder turbomotor.

De eerste personenwagens met Ford's EcoBlue dieselmotor verwachten we aan het eind van het jaar.