Ford kiest Puma als basis voor hybride rally-auto voor WRC
Geen Fiesta meer in het World Rally Championship (WRC) vanaf 2022. Ford heeft voor het hybride-avontuur dat volgend jaar start de Puma als basis genomen.
De Puma Rally1, zoals de auto van het M-Sport Ford World Rally Team heet, zal volgend jaar haar debuut maken in het wereldkampioenschap rally. De Puma Rally1 volgt de succesvolle Fiesta op, die al sinds 2011 in het WRC rondrijdt. Na elf seizoenen mag de Fiesta dus eindelijk met een verdiend pensioen. De hatchback sleepte drie wereldtitels in de wacht in zijn lange rallycarrière. Nu neemt de compacte crossover, Puma, het stokje over.
1oo kW aan elektrokracht
Onder de huid van de Puma lRally1 ligt een hybride aandrijflijn, waarbij de viercilinder 1,6-liter EcoBoost-benzinemotor met turbo samenwerkt met een elektromotor van 100 kW en een 3,9 kWh batterijpakket. Het opladen van de accu kost ongeveer 25 minuten en kan dus tussen de stages door gebeuren.
Hybride-strategie voor WRC
Ford ging akkoord met de nieuwe regels voor het WRC. Vanaf 2022 moeten alle auto’s dan hybride zijn. Die regels zullen in ieder geval tot en met 2024 gelden en zijn erop gericht om de sport duurzamer maar ook meer kostenefficiënt te maken. De introductie van de hybride aandrijflijn in het WRC was al in 2019 aangekondigd. Naast de hybride aandrijflijn mogen de fabrikanten in het WRC enkel nog maar gebruik maken van biobrandstoffen. De andere fabrikanten, Toyota en Hyundai, gingen ook akkoord met de regels voor de hybride rally-auto.
Ford is de tweede fabrikant van de drie die bekend heeft gemaakt met welke auto ze zullen rijden vanaf 2022. Hyundai zal dat namelijk doen met een hybride rallymonster die gebaseerd is op de i20 N. Enkel Toyota Gazoo Racing moet dus nog onthullen welke auto als basis zal dienen voor hun strijdwapen op onverharde wegen.
Puma Rally1 maakt debuut
De overstap naar hybride past daarnaast ook binnen de strategie van Ford om vanaf medio 2026 nog enkel en alleen maar plug-in-hybrides en elektrische auto’s te verkopen. Vanaf 2030 willen ze, net als merken als Volvo en Fiat, volledig elektrisch zijn.
De Ford Puma Rally1 heeft zijn debuut – in prototypevorm en een camouflagepak – al gemaakt. Net als meerdere andere nieuwe auto’s deed Ford dat op het Goodwood Festival of Speed, afgelopen weekend. Rallycoureur voor M-Sport Ford Adrien Fourmaux en M-Sport Ford testcoureur Matthew Wilson mochten het publiek alvast opwarmen voor het hybride rallytijdperk.
Gas afnemen
Daarbij maakten ze echter geen vrienden met Praga. Terwijl de Ford bezig was aan zijn run – met wat halfslachtige donuts – mocht de Praga R1 beginnen aan zijn getimede run. Zoals je al kunt raden kwamen ze de lichtelijk stuntelende Ford tijdens die run tegen en moesten ze dus gas afnemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Ford Capri verzet nergens de bakens
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Dit kost de Ford Mustang Mach E Rally in Nederland
-
Einde Fiesta? Nee, dit is het plan van Ford