Na een carrière van slechts drie jaar valt het doek alweer voor de Ford Ka+. De fabrikant vindt de investeringen die gedaan moeten worden om de vijfdeurs hatchback aan de emissie-eisen te laten voldoen te hoog.

Ford_KaPlus_Exterior__20


De Europese Unie legt de emissie-lat volgend jaar weer wat hoger. De totale CO2-uitstoot voor een modellengamma van een autobouwer moet op gemiddeld 95 g/km liggen. Voor elke gram daar boven betaalt de autobouwer een boete van 95 euro. Ford denkt volgend jaar met een herzien programma op gemiddeld 98 g/km uit te komen, 3 g/km boven de eis van de Europese Unie.

Rekensom

De Ka+ kent een CO2-uitstoot van 117 g/km en heeft dus een negatieve invloed op de gemiddelde waarde van het modellengamma. De CO2-uitstoot kan nog omlaag, maar Stuart Rowley, topman van Ford Europa, geeft aan Autovisie aan dat de investeringen dermate hoog zijn dat het de consumentenprijs van de hatchback fors verhoogd. Ford heeft een rekensom gemaakt en stelt dat het niet loont om de Ka+ schoner te maken.

De fabrikant zegt nog enkele exemplaren op voorraad te hebben staan, aangezien de productie al in juli werd beëindigd. Al die auto’s moeten dit jaar worden geregistreerd. Om hoeveel stuks het in Nederland gaat, is niet precies bekend. Het zou om 100 stuks gaan.

2016Ford_KaPlus_Exterior__22


Europese carrière

Ford levert de Ka+ sinds 2016 in Europa. Van het model werden er in 2017 en 2018 dik 51.000 stuks per jaar verkocht. De auto blijft wel buiten Europa leverbaar.

Steeds meer fabrikanten trekken de stekker uit hun kleinere modellen om dezelfde reden die Ford hier geeft. De oplossing ligt in het elektrificeren van de kleinere auto's maar dat is nog te prijzig. Wanneer de prijzen voor deze technologie voldoende dalen, willen de fabrikanten weer terug in die markt stappen.