Als je het beste van het beste wilt maken, moet je je niet hoeven houden aan regeltjes. Daarom heeft Ford alle regels gelaten voor wat ze zijn bij het bouwen van hun nieuwe 1,2 miljoen dollar kostende, 700 pk sterke racemonster: de Ford GT MKII.

Ford GT MKII


Bij het ontwikkelen van de Ford GT, een prachtmachine op zich, konden de designers zich niet helemaal uitleven. Ook de technici konden niet helemaal doen wat ze eigenlijk wilden. Het resultaat van de GT is er niet minder om geworden, maar Ford besloot onlangs dat regels er zijn om te negeren. Het team achter de originele GT ging daarom opnieuw aan de slag en komt nu met de Ford GT MKII. De ultieme racewagen die zich alleen aan zijn eigen regels houdt.

Track-only

Dat houdt natuurlijk direct in dat de MKII de straat niet op mag. Het is een track-only wagen. Daarnaast is het de duurste auto die Ford ooit uit een fabriek heeft laten rollen. De Amerikanen vragen een niet misselijke 1,2 miljoen dollar voor de bolide. Maar daar staat dan wel tegenover dat de koper een auto krijgt die "the full performance potential of the Ford GT" levert.

Ford GT MKII


Omdat het hier in de basis om de originele Ford GT gaat, heeft ook de MKII de 3,5 liter V6 EcoBoost achter de bestuurder liggen. Deze is alleen iets krachtiger gemaakt: hij levert nu 710 pk (700 bhp) tegenover 656 pk (647 bhp). Maar die 56 pk extra maakt de Ford GT MKII niet ineens de ultieme wagen die het beweert te zijn. Ford en partner Multimatic keken daarom ook verder en voerden verschillende aerodynamische upgrades door.

Gigantische vleugel

De meest opvallende upgrade is de gigantische vleugel achterop de GT. Daarnaast is de splitter aan de voorkant gegroeid en opnieuw vormgegeven, iets dat ook geldt voor de immense diffuser aan de achterkant. Als laatste is de luchtinlaat verplaatst naar het dak. Al deze dingen moeten er volgens Ford voor zorgen dat de MKII 400% meer downforce genereert dan de reguliere Ford GT.

Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT Mk. II
Ford GT Mk. II
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII
Ford GT MKII

Naast het uiterlijk is ook het innerlijk aangepakt, of eigenlijk uitgekleed. De samenwerkende bedrijven vonden ongeveer 90 kilo aan overbodige materialen. Die zijn dan ook verwijderd. De aanpasbare hydraulische vering waarmee de GT zichzelf hoger of lager op het wegdek kon leggen was daar hoofdverantwoordelijke in. Deze zijn vervangen voor schokdempers met een vaste race-spec hoogte.

Le Mans

Cijfers over de prestaties heeft Ford nog niet. Multimatic geeft alleen aan dat de Ford GT MKII spectaculair presteert en dat de ervaring dichtbij die van de Le Mans versie van de Ford GT komt. Daarnaast zullen er maar 45 van deze 1,2 miljoen dollar kostende supercars gemaakt worden. Beide bedrijven hopen er 15 per jaar te bouwen waarvan de eersten eind dit jaar geleverd moeten worden. De auto zal officieel aangekondigd worden op Goodwood Festival of Speed dit jaar. Daar kunnen de laatste exemplaren nog opgepikt worden. De orderboeken voor de Ford GT MKII zijn namelijk nog niet vol.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!