De Ford Focus ST Edition had eigenlijk een hardcore RS willen zijn
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FFocus_ST_Edition_027-1.jpg)
Er komt geen Ford Focus RS meer, dat liet de Amerikaanse autofabrikant in 2020 aan Autovisie weten. Wie nu dus de snelste Ford Focus wilt moet voor een ST gaan. Op basis van dat topmodel komt nu een extra versie.
Een vervanger voor de hardcore RS is het ab-so-luut niet, maar de uitvoering is wel een stuk wendbaarder en harder dan de nu geleverde ST.
Net iéts sportiever
De Ford Focus ST Edition is voorzien van een schroefset van Ford Performance. De auto is hierdoor 10 millimeter lager aan de voorkant en 20 millimeter aan de achterkant. De dempers zijn 12% stijver en de veerconstante is met meer dan 50% verhoogd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FFocus_ST_Edition_017.jpg)
Door deze aanpassingen is het onderstel een stuk straffer en maakt het rubber meer contact met de weg. De Michelin Pilot Sport 4S-banden zijn gespannen rondom 19-inch velgen die net wat lichter zijn dan op de ST, dit zorgt ervoor dat de schokdempers en veren 10% minder hard hoeven te werken om het wiel naar de juist positie te duwen.
Zelf het onderstel van de Ford Focus ST Edition afstellen
De speciale editie is dus echt gemaakt voor de sportieve rijder. Desondanks hoef je niet te stuiteren over de weg, zo beweert Ford. De fabrikant geeft een document mee waarop staat hoe je het onderstel (het beste) kunt afstellen voor een bepaalde ondergrond.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FFocus_ST_Edition_115.jpg)
Naast performance-aanpassingen zijn er ook uiterlijke aanpassingen. Zo zijn de spiegelkappen, achterspoiler, diffuser en grille zwart afgewerkt, ook het dak is voorzien van een zwarte kleur. Standaard wordt hij geleverd in het azuurblauw. Deze kleur komt ook terug in de stiksels van de halfleren Recaro-sportstoelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FFocus_ST_Edition_123.jpg)
Hoewel hij lichter en sportiever is, heeft de Ford Focus ST Edition dezelfde 2.3-liter EcoBoost aan boord als de standaard ST. Deze is goed voor 280 pk en 420 Nm koppel. De nul-naar-honderd-sprint legt hij in 5,7 seconden af en het plezier stopt pas bij 250 kilometer per uur.
Helaas niet voor Nederland
Het model wordt voorlopig alleen in Engeland verkocht voor 35.785 pond (41.797 euro). In Nederland hoeven we ‘m niet te verwachten. Ford Nederland laat aan Autovisie weten “dat de Focus ST Edition niet naar Nederland komt, dit heeft te maken met de lage verkoopaantallen van dergelijke performancemodellen.” Dus de liefhebber moet de auto zelf uit het buitenland halen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h