Ford komt in 2020 met 48-volt mild-hybrid modellen van de Ford Focus en Ford Fiesta. Hoe de modellen gaan heten? Hier het antwoord: Fiesta EcoBoost Hybrid en Focus EcoBoost Hybrid.

Het concept

Cijfers van de EcoBoost Hybrid-aandrijflijnen kan Ford nog niet melden, wel maakt de autobouwer bekend voor welk concept er gekozen is. Ford rust de Fiesta EcoBoost Hybrid en Focus EcoBoost Hybrid uit met een geïntegreerde startmotor/generator met riemaandrijving (BISG: Belt-Driven Integrated Starter/Generator). Deze BISG vervangt de standaard dynamo en maakt regeneratie en opslag van energie mogelijk die gewoonlijk verloren gaat bij het remmen en in vrijloop uitrollen. Die energie wordt gebruikt om een luchtgekoelde 48-volt lithium-ionaccu op te laden.

De voordelen

De in de 1.0-liter EcoBoost driepitter geïntegreerde BISG fungeert ook als motor die de opgeslagen energie gebruikt voor meer koppel tijdens normaal rijden en accelereren, en die de elektrische hulpapparatuur van de auto aandrijft. Volgens Ford moet dat alles resulteren in vlottere acceleraties en een lager brandstofverbruik.