Ford EcoSport Active is opgeleukte SUV met crossover-look
Hoe zou er op de designafdeling van Ford door de heren en dames ontwerpers zijn gereageerd toen de woorden ‘EcoSport’ en ‘nieuwe versie’ vielen? Het lijkt ons sterk dat er zich vrijwilligers hebben gemeld voor die schone taak. Toch lanceert Ford nu de EcoSport Active.
Je kunt je wel voorstellen dat de term ‘EcoSport’ een woord op de ontwerpafdeling van Ford is waardoor bij iedereen de nekharen subiet omhoog gaan staan. Nooit eerder kreeg een model van Ford -zelfs niet de Escort uit de jaren negentig met zijn 1800 verbeterpunten binnen anderhalf jaar- zoveel modificaties als de EcoSport. Dit maal gaat het echter niet om het verbeteren van het product, maar de looks moesten stoerder worden vandaar nu de EcoSport Active.
Lifestyle-versie
Ford heeft namelijk het commerciële idee opgevat om van de EcoSport een leuker ogende en ruiger uitziende versie te lanceren, zogenaamde crossover-looks. Onder de noemer EcoSport Active levert Ford al een dergelijke uitvoering iets opgehoogde van de Fiesta en de Focus. Dus waarom niet van de EcoSport, zo dachten de cententellers van het Amerikaanse merk. De Active-reeks wordt goed ontvangen en met de productlijn spreekt de fabrikant een nieuwe doelgroep aan. Ford zelf ziet de Active als volgt: een model dat personen met een dynamische levenstijl zal aanspreken. Deze lifestyle-versie komt dan naast de luxe Titanium en de sportieve ST-Line. Hij dicht een gat dat door Ford is gecreëerd.
Opgeleukt
De EcoSport Active zal een groep mensen aanspreken die de hoekige EcoSport opeens wel leuk vinden. En dat alles door enkele eenvoudige ingrepen. Van de tekentafel komen een ander setje bumpers, ongelakte kunststoffen wielkastverbreders, bredere dorpels en specifieke wielen. En ook de uitrusting is iets verrijkt om de Active bestaansrecht te geven.
Vrijdagmiddagprojectje
Voor de ontwerpafdeling was deze EcoSport Active ongetwijfeld een vrijdagmiddagprojectje in vergelijking met de eerdere modificaties die voor de EcoSport zijn uitgevoerd. Nu moest de SUV dus opgeleukt worden, wat ruiger gemaakt worden. Een eerdere keer moest de EcoSport juist ‘geneutraliseerd’ worden en moest het reservewiel juist van de achterdeur omdat de auto minder stoer moest zijn. Hij zou teveel offroad zijn in plaats softroad.
Indiase versie
Deze stads-SUV was ook nooit voor de Europese markt bedoeld. Ford lanceerde het bestaande model in 2012 als opvolger van zijn gelijknamige voorganger. Hij verscheen in enkele landen in Zuid-Amerika en Azië op de markt. Maar door de groeiende vraag naar SUV’s en de trend van compactere SUV-modellen besloot de autobouwer om de SUV ook hier op de markt te brengen. In plaats van te wachten op de vereuropeeste versie haalde het merk alvast de Indiase versie deze kant op, zodat het merk alvast terrein kon winnen in het B-SUV-segment. Korte tijd later was de Europese versie klaar en zette Ford de opgewaardeerde uitvoering op transport.
Laatste stuiptrekking
Kort daarna voerde Ford nog een facelift door. Het reservewiel op de achterdeur verdween voor de liefhebbers en het onderstel werd iets comfortabeler en verlaagd. Bij die serie modificaties bleef het niet. In 2017 onderging het front een grote opknapbeurt. De trapeziumvormige grille werd gelijk getrokken met die van de andere Europese producten. Overigens werd toen ook de productie van de SUV van India naar Roemenië verplaatst, zodat de levertijden korter werden. De vraag is wat Ford na de EcoSport Active gaat doen? Of heeft de ontwerpafdeling voor de ontwikkeling van de Active afgedongen dat dit de laatste ingreep is?
Ford EcoSport 2015
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt