Steeds vaker blazen autofabrikanten oude automodellen nieuw leven in. Ford doet dat ook, en het lijkt er nu op dat de Ford Capri een zeer geschikte kandidaat is om opnieuw uitgebracht te worden.

1970-Claudia-Jennings-1970-Mercury-Capri


Ford is druk bezig met het hergebruiken van oude namen. De nieuwe Puma werd onlangs aan de wereld getoond, en het duurt niet lang meer voordat we de nieuwe Bronco te zien krijgen. En zelfs een naam die nooit is weggeweest wordt gebruikt voor een nieuw project: de Mustang. Hiervan krijgen we over 10 dagen een elektrische SUV, de Mach E, te zien. En nu blijkt dat de naam Capri ook weer op de plank ligt.

Design

In gesprek met Autocar vertelt Amko Leenarts, baas van de Europese designstudio van Ford, dat hij zeker openstaat voor een comeback van de Ford Capri. "Wie wil de Capri als een design nu niet terugzien?" antwoord hij op de vraag welke namen zijn designteam zouden kunnen inspireren. "We zouden het geweldig vinden. Maar het moet wel bij de tijd passen. Ook moet hij werken, dus niet alleen bestaan omdat een ontwerper graag een oude auto wilde terugbrengen."

Daarmee was Leenarts nog niet uitgesproken over namen. Ford heeft immers een enorm aantal oude modellen die de huidige designers zouden kunnen inspireren. Die inspiratie zal ongetwijfeld terugkomen in een designtaal dat het merk voert, maar deze zal dan weer geen naam krijgen. Dat werkt tegenovergesteld van inspirerend volgens Leenarts.

Vinkje

"Het is tegenwoordig best ouderwets om de designtaal een naam te geven. Het is meer een vinkje, dan een design om iets heen. We hebben heel wat voertuigen in ons portfolio die geen enkele designtaal of filosofie kan omvatten. Het kan goed zijn om een designtaal een naam te geven, maar door dat te doen is het mogelijk dat je met evenveel missers als successen komt te zitten."

Overigens hoeven we geen conceptversie van de Capri te verwachten. Ten eerste weten we nog niet zeker of hij er daadwerkelijk komt, maar als dat wel het geval is, dan krijgen we direct de productieversie te zien. In 2011 toonde Ford voor het laatst een conceptmodel, en met de komst van Leenarts, die nu twee jaar designbaas is, komt daar geen verandering in. Onder zijn leiding worden concepten aan een select team getoond vanwaar verder wordt gedacht tot een productiemodel.