Oh, snap! Bitchfight op hoog niveau. Aston Martin en ontwerper Henrik Fisker vliegen elkaar juridisch in de haren en schuwen daarbij het gooien met modder en het krabben met nagels niet.

Henrik-Fisker-Design-The-Force-1-sketchHenrik-Fisker-Design-The-Force-1-sketch


Het probleem is de nieuwe Force 1-sportwagen, die Fisker op de aankomende Detroit Auto Show wil onthullen. De machine moet een 745 pk sterke supercoupé zijn met een prijskaartje van rond de 300.000 dollar (omgerekend zo’n 276.000 euro). Fisker heeft er tot nu toe alleen een designschets van laten zien, maar dat is genoeg om Aston Martin te laten steigeren.

Want het merk uit Gaydon weet het nu al zeker. De Force 1 op de vage tekening lijkt als twee druppels water op de Aston Martin DB10 uit de James Bond-film Spectre. Daarom hebben de advocaten van de fabrikant een boze brief naar Fisker gestuurd met daarin een duidelijke boodschap: onthul de Force 1 in zijn huidige vorm niet, maar herteken het model.

"Fisker klaagt Aston Martin aan voor 100 miljoen dollar"

“Aston Martin zal niet aarzelen om zijn waardevolle rechten te verdedigen”, staat er in het schrijven naar Fisker. En die intimidatie pikt de ontwerper niet. Daarom klaagt hij Aston Martin aan voor 100 miljoen dollar (ongeveer 92 miljoen euro). Hij heeft een zaak aangespannen bij de United States District Court of California en in zijn klacht trekt hij flink van leer.

Aston Martin, legt Fisker uit aan de rechter, bestaat al 103 jaar. De fabrikant heeft “gedurende zijn historie enorm geworsteld met tegenvallende verkoopcijfers, financiële moeilijkheden, diverse faillissementen en een groot aantal eigenaren. Aston Martin heeft altijd kapitaalinjecties van externe partijen nodig gehad om gered te worden.”

De brief van Aston Martin

http://www.scribd.com/doc/294692329/Aston-Martin-Letter

“In de lange historie van het bedrijf heeft het slechts 70.000 voertuigen verkocht”, gaat Fisker verder. “Ter vergelijking: Porsche […] verkoopt momenteel 50.000 auto’s per jaar. In 1991 wist [Aston Martin] wereldwijd slechts 42 sportwagens te slijten, een aantal dat steeg naar 400 per jaar in het midden van de jaren negentig.” Het was een barre ellende.

En wie wist Aston Martin daaruit te bevrijden, aldus Fisker? Nou ja, Henrik Fisker natuurlijk. “Toen hij bij Aston Martin werkte, ontwierp Fisker de V8 Vantage en de DB9. De auto’s, die in respectievelijk 2005 en 2006 in productie werden genomen, zijn grotendeels verantwoordelijk voor het redden van Aston Martin.”

"Aston Martin is bang voor Fisker. Tenminste, volgens Fisker"

En nu? Nu is Aston Martin bang voor Fisker. Tenminste, volgens Fisker. “Aston Martin is getuige geweest van het feit dat Fisker een sportwagenmerk weer op de kaart kan zetten en voelt zich nu bedreigd. Aston Martin weet dat Fisker […] kopers kan overtuigen, ook kopers van Aston Martin-voertuigen, om een sportwagen te kopen die hij heeft ontworpen.”

Fisker: “Aston Martins zorgen worden vergroot door het feit dat het bedrijf, sinds Fisker er geen ontwerper meer is, er niet in geslaagd is om een auto te ontwerpen die dezelfde aandacht krijgt als de V8 Vantage en DB9 tien jaar geleden. Sterker nog, de V8 Vantage, ontworpen door Fisker, blijft de best verkochte Aston Martin ooit.”

Enfin, zo gaat Fisker nog even door. Hij is het beste wat Aston Martin ooit is overkomen, de Force 1 gaat een geduchte concurrent worden voor de modellen van het merk en hij is maar een arme ontwerper die door het grote Aston Martin wordt bedreigd en geïntimideerd. Wie heeft er gelijk? Aston Martin heeft de Fisker Thunderbolt (een omgebouwde Vanquish) met succes tegengehouden, maar misschien overdrijft de fabrikant nu toch een beetje.

De aanklacht van Fisker

http://www.scribd.com/doc/294691535/Fisker-Complaint-1