Gaat Henrik Fisker nu écht de ‘duurzaamste elektrische auto’ ooit bouwen?

Henrik Fisker belooft ons al geruime tijd een voordelige elektrische en heel duurzame elektrische SUV, maar dat model hebben we nog altijd niet als productieversie gezien. De beroemde auto-ontwerper en -technicus is nu een samenwerking gestart die dat wél kan realiseren.

Je kent Henrik Fisker van onder andere de BMW Z8 en Aston Martin DB9, maar ook van de autobedrijven die hij zelf heeft gehad. In Nederland zie je nog wel eens ‘zijn’ Karma rondrijden: een hybride sportcoupé waarbij een verbrandingsmotor als generator werkt.

fisker_karma_ever_22
Fisker Karma

Fisker Ocean

Het bedrijf waar die sportcoupé uit voortkwam, bestaat al een tijd niet meer. Het ging op de fles, maar dat weerhield Henrik Fisker er niet van om gewoon weer een nieuw bedrijf te starten: Fisker Inc. Onder die vlag presenteerde hij begin vorig jaar de Ocean, een elektrische SUV die veel minder dan 40 mille moet gaan kosten. Terwijl het al heel lang stil is rond die auto, kondigde de Deen eind vorig jaar nog de ‘efficiëntste en duurzaamste‘ pick-up aan.

Fisker laat elektrische, ‘meest efficiënte en duurzame’ pick-up zien

Dat Henrik Fisker niet bang is om ambities uit te spreken, weten we al jaren. Daarom nemen we z’n berichten ook altijd met een korreltje zout, maar inmiddels heeft de Deen een interessante samenwerking opgestart. Fisker Inc. gaat namelijk samenwerken met Foxconn, de bekende fabrikant van onder andere de iPhone, iPad en Xbox.

Fisker Ocean

Eigen platform

Geen kleine speler, dus. Integendeel zelfs, want Foxconn kan zomaar de partij zijn die Fisker een productieboost kan geven. De twee partijen gaan in ieder geval samenwerken in Project PEAR (Personal Electric Automotive Revolution), met als doel een – uiteraard – ‘baanbrekend elektrisch voertuig’ te bouwen. Dat gaan ze doen op het zogenoemde FP28-platform. Volgens de plannen begint de productie van die auto in het vierde kwartaal van 2023. Het model moet ‘minder dan 30.000 dollar’ kosten. Wat voor auto het precies wordt, is echter nog onduidelijk. Fisker zegt momenteel het complete autoconcept te herzien.

Fisker Ocean officieel gepresenteerd: 482 km actieradius voor €34.000

Het zal de tweede auto van het bedrijf zijn, want de Ocean gaat het nu aangekondigde nog altijd voor. Die auto gaan we in november zien op de Los Angeles Auto Show, waar Fisker de Ocean in productievorm laat zien. Het is van plan om die auto in het vierde kwartaal van 2022 op de markt te brengen. Iets later dan gepland, want het oorspronkelijke plan was om de Ocean dit jaar al te verkopen in de Verenigde Staten.

Byton en Foxconn

Overigens is dit niet de eerste en enige partij die een samenwerking met het grote Foxconn opzet. Begin dit jaar werd duidelijk dat het Chinese Byton steun krijgt van de grote fabrikant van computeronderdelen. Foxconn zou zo’n 163 miljoen euro in de start-up geïnvesteerd hebben. Of dat ervoor zorgt dat de noodlijdende autobouwer alsnog met de bijzondere M-Byte komt, is nog maar de vraag. De Duitse tak van het bedrijf is recent namelijk failliet verklaard, terwijl de autobouwer ook wordt verdacht van het moedwillig vertragen van dat faillissement. Wat de toekomst van Byton is, is voor nu zeer onduidelijk.

Komst van Byton met grootste multimediascherm plots onzeker

Deze week volgde nog meer nieuws rondom Foxconn, want de partij gaat ook een strategische samenwerking aan met Stellantis. Een enorme samenwerking dus, gezien dat momenteel een van de grootste autoconcerns ter wereld is nadat PSA en FCA onder die naam zijn gefuseerd. Wat de samenwerking precies inhoudt, is momenteel nog onduidelijk. Feit is in ieder geval dat de autowereld steeds meer partijen ‘van buiten’ toelaat.