Euro NCAP zet met enige regelmaat nieuwe auto's tegen de muur en de meeste daarvan scoren vijf sterren of net iets daar onder. Nieuws is het daardoor pas als een model echt slecht scoort. En dat geldt voor de Fiat Punto. Die kreeg geen enkele ster!

Fiat PuntoFiat Punto


Is de Fiat Punto nieuw? Nee, niet echt natuurlijk. Hij is al sinds 2005 op de markt, maar wordt op verschillende markten nog verkocht. De EuroNCAP besloot hem daarom alsnog te testen. En dan is te zien hoe snel de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid gaan. De twaalf jaar oude Punto kan op geen enkel punt nog meekomen.

Houdbaarheidsdatum

Hoewel, strikt genomen scoort de Fiat op het gebied van inzittenden-, kinder- en voetgangersveiligheid twee sterren, maar omdat hij op het gebied van veiligheidssystemen geen punten scoort, kwalificeert hij zich uiteindelijk niet eens voor één ster. Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, noemt de Punto "het sterkste voorbeeld van een auto die al lang over zijn houdbaarheidsdatum is en dat heeft gevolgen voor kopers".

Zeven nieuwe auto's

Euro NCAP voerde recent botsproeven uit met vijftien auto's. Zeven daarvan waren echt nieuw. De BMW 6 Serie Gran Turismo, Hyundai Kona, Jaguar F-Pace en Kia Stinger scoorden vijf sterren. De Kia Stonic ook, mits hij uitgerust is met het optionele veiligheidspakket, anders haalt hij slechts drie sterren. De nieuwe Dacia Duster en de niet in Nederland leverbare MG ZS kwamen eveneens niet verder dan drie sterren.

Beduidend minder

Acht van de vijftien geteste auto's zijn gefacelifte modellen die al een tijd op de markt zijn. En die scoorden dan ook beduidend minder dan de echt nieuwe modellen. De Alfa Romeo Giulietta, DS 3, Ford C-Max, Ford Grand C-Max en Opel Karl haalden allemaal drie sterren en de Fiat Punto zoals gezegd nul sterren. De Toyota Yaris (vijf sterren) en Aygo (vier sterren met optioneel veiligheidspakket) deden het beter.