Als het gaat om de wederopstanding van Alfa Romeo heeft Fiat Chrysler Automobiles (FCA) meer beloofd dan het concern heeft waargemaakt. En dat moet algemeen directeur Sergio Marchionne nu toch ook zijdelings toegeven.

Alfa Romeo Giulia designAlfa Romeo Giulia design


Alfa Romeo Giulia design

Kennen jullie bovenstaande afbeelding nog? Er zou een heftig Alfa Romeo-productoffensief aankomen dat in 2018 zou zijn afgerond. Goed, het merk heeft nu de Giulia en Stelvio, maar dat is het voorlopig even. FCA heeft vier jaar geleden gewoon veel te veel beloofd. Al geeft topman Marchionne daar natuurlijk een andere draai aan.

KLEUTERSCHOOL

“We zitten nog op de kleuterschool”, zei hij in een interview met het Australische autoblad Wheels. “Ik denk dat we net zijn begonnen. […] Ik denk dat het Alfa Romeo-verhaal een langer verhaal is. We hebben tijd nodig. Het gaat nog tot en met 2022 duren voordat we het volle effect zullen zien. Het zou voor FCA economische zelfmoord zijn om Alfa en Maserati niet te ontwikkelen.”


5 MILJARD EURO

In mei 2014 presenteerde Marchionne zijn meerjarenplan voor Alfa Romeo nog met veel bravoure. Het plan – waarvoor 5 miljard euro opzij werd gezet – voorzag onder meer in een sportwagen boven de 4C, een sedan in het segment van de BMW 5 Serie, twee SUV’s en twee compactere modellen ter vervanging van de Giulietta.