Ook Fiat gaat strijd aan met Biro: dit is de Topolino
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F7c1f810497fe5b60221d33496c5420530a6f2cff.jpeg)
Na de Citroën Ami en de Opel Rocks-e gaat ook Fiat de strijd aan met de Biro. Deze Topolino is het nieuwe stadsautootje van Fiat.
De Citroën Ami, Opel Rocks-e en Fiat Topolino zijn onderhuids dezelfde auto’s. Hoewel de Italianen nog niets laten weten over de aandrijflijn, kunnen we de specificaties al raden. De andere twee modellen hebben immers een 8,2 pk elektromotor met een 5,5 kWh accupakket. Hiermee kom je zo’n 75 kilometer in de stad.
Fiat gaat met Topolino strijd aan met Biro
Net als bij een Biro mag je de Fiat Topolino al vanaf 16 jaar met een brommerrijbewijs besturen. De topsnelheid ligt dan ook maar op 45 kilometer per uur.
Een Biro is veel minder leuk
Maar waarom zou je voor de Fiat Topolino gaan in plaats van een Biro? Allereerst de prijs. De goedkoopste Biro is net geen 15 mille. Hoewel de prijs van de Topolino nog niet bekend is, zal hij niet veel duurder of goedkoper zijn dan de Opel Rocks-e. Die auto kost net geen 8,5 mille. De Biro komt op papier wel 25 kilometer verder dan de Opel.
Maar zowel in het geval van de Opel Rocks-e, Citroën Ami als de Fiat Topolino krijg je een veel leuker design dan bij een Biro. Hoewel smaken natuurlijk verschillen, is de Biro maar een saai karretje in vergelijking met de Topolino. Met het roldakje en de ronde koplampen is het een soort mini-500 – die meer lijkt op de oude modellen van het merk.
Exclusief: eerste test met elektrisch stadsautootje Citroën Ami
Sterker nog, de kleine Biro-concurrent heeft zijn naam te danken aan de oude Fiat Topolino die tussen 1936 en 1955 werd gebouwd. Dat model was de voorloper van de legendarische 500. Het ontwerp van deze Topoline is gebaseerd op de 500 Jolly.
Gaan de Fiat Topolino wel verkopen?
Of de Topolino ook door de Nederlandse stedeling gekocht gaat worden, is nog de vraag. De Rocks-e is nog niet echt een verkooptopper in ons land. Echter, in steden als Parijs en Rome zie je dit type auto’s vaker. Gaat de Topolino in Nederland de Biro van zijn randstad-troon afstoten?
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Fiat 600e: De Italiaanse auto van het jaar
-
Occasions: 3 goedkope autootjes voor de beginnende bestuurder
-
Duik in de prijslijst: de Fiat 600e – nieuw retro succesverhaal?
-
Je gelooft niet dat dit het bestverkochte Stellantis-merk is
-
Fiat blaast nieuw leven in deze cultheld
-
Zo scherp geprijsd is de nieuwe, elektrische Fiat 600e
-
Fiat is een held! Weigert nog langer grijze auto’s te verkopen
-
Fiat laat onverwachts een nieuw model zien: dit is de 600e
-
Dit weekend naar het strand? Deze auto’s zijn er perfect voor
-
Deze occasion wil je: Fiat X1/9 – messcherp Bertone design
-
Review Fiat 500E Cabrio La Prima by Bocelli: Het ultieme lifestylewagentje?