Top vijf: Ferrari’s met bijzondere koetsen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fferrari_330_gt_2_2_speciale_1.jpeg)
Door de jaren heen zijn er behoorlijk wat bijzondere Ferrari’s gebouwd. Net als in de begindagen van de sportwagenfabrikant kun je nog steeds aankloppen bij carrosseriebouwers voor een echt uniek exemplaar. Uniek betekent echter niet per se mooi.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fferrari_330_gt_2_2_speciale_1.jpeg)
5. Ferrari 575 GTZ door Zagato
Japanse autoverzamelaar Yoshiyuki Hayashi wilde een unieke body voor zijn Ferrari 575M. Hayashi wilde dat Zagato een moderne versie van de 250GTZ berlinetta bouwde. Zagato vroeg toestemming in Maranello en kreeg die vervolgens. Net als zijn verre voorvader kreeg ook de 575 GTZ een aluminium carrosserie, maar net zo stijlvol als die auto werd hij niet. Misschien dat Hayashi de auto daarom liet veilen in 2014.
4. Ferrari 250 Europa Vignale door Vignale
Ferrari bouwde slechts 22 exemplaren van de 250 Europa. Achttien van die auto’s kregen een carrosserie van Pininfarina en vier een carrosserie van Vignale. De Vignale kreeg een compleet andere lijn, maar vooral de andere neus viel op. Omdat er maar zo weinig van zijn gemaakt is het ook een begeerlijk verzamelobject geworden. In 2015 werd er nog een geveild voor ruim drie miljoen euro.
3. Ferrari 412 Pavesi Ventorosso door Carrozzeria Pavesi
De populairste Ferrari zal de 412 nooit worden, maar niemand zal de grote sportcoupé dit lot hebben gegund. In plaats van er gewoon een open variant van te maken, gaf Carrozzeria Pavesi de auto een compleet andere body. De scherpe lijnen verdwenen, maar de 5,0 liter V12 bleef. Op dit moment staat er een exemplaar te koop in Italië met een vraagprijs van 120.000 euro. Een goede 400 of 412 gaat gemiddeld voor ongeveer de helft.
2. Ferrari 330 GT 2+2 Navarro Special door Drogo
Het verhaal gaat dat nachtclubeigenaar Norbert Navarro niet onder de indruk was van het ontwerp van de 330 GT. De clubbaas ging naar Piero Drogo met zijn eigen ontwerp en zo geschiedde. De carrosseriebouwer nam het vreemde ontwerp over. De deuren en zijruiten bleven ongewijzigd, net als de voorruit, maar de rest werd grondig aangepast. Navarro reed er maar een korte tijd in en toen werd de auto ontdekt door Luigi Chinetti, de importeur van Ferrari in Noord-Amerika.
1. Ferrari F90 door Pininfarina
Lange tijd deed Ferrari heel mysterieus over het bestaan van de F90, maar in 2006 gaven de Italianen eindelijk toe: er waren in 1988 zes exemplaren gebouwd. De F90 is gebaseerd op de Testarossa, maar kreeg een compleet eigen carrosserie, met een nieuw interieur. Hij kreeg een heel ingewikkelde dakconstructie, met een dakpaneel dat over de achterruit kwam te liggen. De V12 werd rechtstreeks overgenomen van de Testarossa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’
-
Goed nieuws! Benzine-BMW M3 blijft ‘zo lang mogelijk’ bestaan
-
Jouw kind is de coolste van de buurt met dit elektrische MG’tje
-
Deze Chinese EV is ‘n ster in fileparkeren! Alleen vernielt-ie z’n banden ermee
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Voor deze strakke, zakelijke SUV-occasion betaal je 20.000 euro