Ferrari wint overtuigend International Engine of the Year 2016-verkiezing
Voor het eerst in acht jaar heeft een krachtbron met meer dan vier cilinders weer de titel International Engine of the Year gewonnen. Ferrari grijpt met zijn magistrale 3,9 liter V8-motor uit de 488 GTB en 488 Spider de felbegeerde prijs. De Italiaanse autobouwer wist uiteindelijk met de fonkelnieuwe turbomotor vier prijzen te pakken.
BMW, de fabrikant met de meeste bokalen sinds de oprichting van de verkiezing, was met de 3.0 zescilinder lijnmotor de laatste autobouwer die met een grote krachtbron de overalltitel won. Na de veelvuldig bejubelde zespitter uit onder andere de 3 Serie waren het louter twee-, drie- en viercilinders die de prijs kregen toebedeeld. Met de krachtbron uit de 488-familie wonnen de Italianen niet alleen de jaarlijkse overall-titel, de V8-motor eindigde op de hoogste podiumtrede in de categorieën ‘New Engine’, ‘Performance Engine’ en ‘3,0 tot 4,0 liter’.
“Een explosieve motor met een razendsnelle gaspedaalrespons”
Jury
Met het compleet nieuwe blok toont Ferrari aan dat een kleiner slagvolume in combinatie met een turbo de feestvreugde niet drukt. De voorganger van de 3.9 V8, de 4,5 liter V8 uit de 458 Italia, won diverse malen de klasse ‘4,0 liter en meer’ en ‘Performance Engine’. Autovisie, dat zetelt in de 62-koppige jury, beschreef de twin turbo-motor in het juryrapport als een explosieve motor met een razendsnelle gaspedaalrespons. De 488 GTB accelereert zo rap, dat je goed bij de les moet zijn wanneer je vol op het gas gaat.
F12berlinetta
De categorie ‘4,0 liter en groter’ bleef overigens in handen van Ferrari. De sportwagenbouwer won de klasse met de atmosferische 6,3 liter V12-motor uit de F12berlinetta.
Klasse-winnaars
International Engine of the Year 2016
Ferrari 3.9 V8 twin turbo – 331 punten
BMW 1.5 driecilinder hybride – 278
Porsche 3.0 zescilinder turbo – 267
Green Engine
Tesla elektrische aandrijflijn – 256 punten
BMW 1.5 driecilinder hybrid – 176
Volvo 2.0 turbocharger hybrid – 97
Performance Engine
Ferrari 3.9 V8 twin turbo – 311
Ferrari 6.3 V12 – 94
Porsche 4.0 zescilinder- 77
Tot 1,0 liter
Ford 1.0 EcoBoost – 348 punten
Volkswagen 1.0 driecilinder – 223
BMW 647 cc tweecilinder – 164
1,0 – 1,4 liter
PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo driecilinder – 228 punten
BMW 1.2 turbo driecilinder – 174
Volkswagen 1.4 TFSI hybrid – 154
1,4 – 1,8 liter
BMW 1.5 driecilinder hybrid – 260 punten
BMW 1.5 turbo driecilinder – 152
Audi 1.8 TFSI – 125
1,8 – 2,0 liter
Mercedes-AMG 2.0 Turbo – 209 punten
Audi 2.0 TFSI – 188
Volvo 2.0 turbocharger hybrid – 174
2,0 – 2,5 liter
Audi 2.5 Turbo vijfcilinder – 307 punten
Porsche 2.5 turbo viercilinder – 204
Ford 2.3 Turbo viercilinder – 164
2,5 – 3,0 liter
Porsche 3.0 turbo zescilinder – 252 punten
BMW M 3.0 twin turbo zescilinder – 203
BMW 3.0 twin turbo zescilinder – 178
3,0 – 4,0 liter
Ferrari 3.9 V8 twin turbo – 395 punten
Mercedes-AMG 4.0 V8 biturbo – 206
Porsche 4.0 boxer – 141
4,0 liter en groter
Ferrari 6262 cc V12 – 227 punten
Audi 5.2 V10 – 161
Mercedes-AMG 5.5 V8 Turbo – 124
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt