Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 10 aug 2021
Leestijd: 3 minuten

Ferrari Testa Rossa J kost nog geen ton!

Kijkend naar buiten laten de dagen voor cabrioletrijders nog even op zich wachten, maar wie optimistisch klaar is voor blijvende zonnestralen en absoluut deze zomer de blits wil maken, kan deze Roadster niet aan zich voorbij laten gaan. Het is een replica van de legendarische Ferrari Testa Rossa. Er is er maar ééntje van, uniek dus.

De auto heet Ferrari Testa Rossa J en dat is een naam die niet fout is geschreven. Testa Rossa schreef je voor de originele 250 Testa Rossa inderdaad los. Pas bij de tweede editie, die in 1984 verscheen werd de naam Testarossa, aan elkaar geschreven. De J in de nieuwe naam staat voor Junior. Ja, want hoewel de auto op de foto’s een exact kopie van de Testa Rossa lijkt, is dit een Juniorcar. En wel 75% van de maatvoering van de oorspronkelijke V12-auto uit de jaren vijftig.

Testarossa en Testa Rossa

Ferrari heeft goedkeuring voor de verkleinde uitgave gegeven en stelt zelfs de Ferrari-wapens en de Testa Rossa-naam aan de fabrikant van de Juniorcar beschikbaar. De producent is Little Car Company uit Engeland. Een bekende naam? Dat kan, want de heren en dames vervaardigen ook 500 exemplaren van de Bugatti Baby II en maken voor Aston Martin een verkleinde uitgave van de DB5, een ‘Volante’. Ferrari Testa Rossa J

V12 maakt plaats voor elektromotor

De Testa Rossa borduurt voort op hetzelfde concept. De heren hebben een originele Testa Rossa gepakt, opgemeten en vervolgens op de knop ‘x 75%’ gedrukt. Dat maakt de Junior 3,1 meter lang, 1,1 meter breed en 0,7 meter hoog. Ook anders in vergelijking met de echte Testa Rossa is het ontbreken van een V12-motor en een uitlaatsysteem. De Junior is elektrisch aangedreven. De fabrikant monteert een elektromotor met een vermogen van 1 tot 4 kW. Afhankelijk van het vermogen haalt de Testa Rossa J een topsnelheid van 45 tot meer dan 60 km/h. Met een volle batterij kan de bestuurder maximaal 90 km afleggen. Met de Junior mag overigens niet op de openbare weg worden gereden. Het model is bedoeld voor gefortuneerde personen met een groot eigen terrein of mega-oprijlaan en voor deelnemers aan specifieke evenementen buiten de openbare weg.

Van de hand van Ferrari

Little Car Company bouwt slechts 299 exemplaren van de Testa Rossa J. Ferrari heeft het Engelse bedrijf bij de ontwikkeling van de Junior geholpen. Ten eerste door de juiste maatvoering te bepalen. Vervolgens heeft Ferrari’s Styling Centre ook de kleurstelling van de juniorcar bepaald. Voor het chassis en andere componenten werd Ferrari’s Classiche betrokken. De klassiekerafdeling haalde uit haar archieven de originele tekeningen, die als basis diende voor zowel de handgeklopte bodypanelen als geometrie van de besturing en wielophanging.

Elektromotor

In tegenstelling tot de originele 250 Testa Rossa kent de J niet twee stoelen maar een tweezitsbank. De auto mag dan kleiner zijn geworden, de mens is in de loop der jaren juist langer geworden. Toch biedt de juniorcar plaats aan een volwassene en een kind. Om de instap te vergemakkelijken beschikt het Nardi-stuurwiel over een quick-release systeem, zodat je het stuurwiel uit de weg haalt. Het instrumentarium is uiteraard aan de tijd aangepast ofwel een benzinemeter week voor meter dat de energie-opslag toont. Voor de pedalen liet de ontwerper zich inspireren door de F8 Tributo en zoals op de productie-auto’s verzorgt Pirelli het rubber rondom de 12 inch handgemaakte wielen.

93 mille

De Ferrari Testa Rossa J van de hand van Little Car Company is geen koopje. De fabrikant vraagt 93.000 euro voor de miniatuurauto en dat bedrag is exclusief belastingen en afleveringskosten. De prijs kun je laten oplopen door nog even wat hokjes in de carconfigurator aan te vinken. De Zo kun je de Testa Rossa J in een van de 14 historische kleurstellingen, 53 carrosseriekleuren of in een persoonlijke stijl kiezen.

Onder de hamer

Over die prijs, het is een fractie van een origineel exemplaar op ware grootte uit de 1957. In 2009, het jaar van de financiële crisis nota bene, ging er één onder de hamer. Wat die speciale editie opbracht? Dik 9 miljoen euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.