Het heeft even geduurd, maar Ferrari stapt in de wereld van de plug-in hybride-aandrijving voor zijn seriemodellen. En hoe! Met de Ferrari SF90 Stradale laten de Italianen zien hoe zij een PHEV voor zich zien.

Ferrari SF90 Stradale


We wisten dat hij eraan zat te komen: de eerste ongelimiteerde PHEV van Ferrari. En hoewel PHEV een beetje saai klinkt is de SF90 Stradale alles behalve dat. Hij heeft namelijk een gecombineerd vermogen van 1.000 pk en heeft voor het eerst echte vierwielaandrijving (tot een snelheid van 220 km/h). Ook kan hij tot 25 kilometer volledig elektrisch rijden. Toch fijn, want dan hoeft de eigenaar bijvoorbeeld niet meer extra te betalen om de milieuzone in Londen binnen te rijden.

Elektromotoren

Maar laten we even kijken naar het belangrijkste onderdeel van de auto: de compleet nieuwe aandrijflijn. Deze wordt voornamelijk van paardenkrachten voorzien door de vierliter (3990 cc) turbomotor. Deze produceert namelijk 780 pk en 800 Nm, de overige 220 pk is afkomstig uit drie elektromotoren. Twee daarvan bevinden zich op de vooras en drijven elk een voorwiel aan. De andere bevindt tussen de motor en de versnellingsbak op achteras. Deze doet dienst als MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic) die we kennen uit de Formule 1.

Ferrari SF90 Stradale


De twee elektromotoren op de vooras kunnen zonder hulp van de V8 de SF90 Stradale naar een maximale snelheid van 135 kilometer per uur stuwen. Daarnaast zijn ze volledig verantwoordelijk voor de achteruit van de auto aangezien dit verzet niet meer fysiek aanwezig is in de versnellingsbak (een keuze die Ferrari gemaakt heeft om gewicht te besparen). In combinatie met de 7,9 kWh accu kan de PHEV maximaal 25 kilometer volledig elektrisch rijden.

Snelste Ferrari ooit

Zodra de V8 bijgezet wordt, wordt het natuurlijk pas echt interessant. Dan is een sprint van 0 naar 100 km/h binnen 2,5 seconden (snelste Ferrari ooit) gedaan en tikt de auto de 200 km/h al binnen 6,7 seconden aan. Deze cijfers komen mede door het handige gebruik van de elektromotoren op de vooras. Niet alleen zorgen deze voor vierwielaandrijving, maar ze helpen ook mee om zoveel mogelijk grip te behouden bij het optrekken. Aan de achterkant zorgt de inklapbare spoiler voor de nodige downforce (390 kilo bij 250 km/u)

Ferrari SF90 Stradale


Daarnaast claimt Ferrari dat de introductie van de elektromotoren het besturen van de SF90 niet moeilijker maakt. Sterker nog, de supercarbouwer beweert precies het tegenovergestelde. De auto krijgt vier rijmodi mee waarmee zelfs een leek de auto op de weg kan houden: eDrive, Hybrid, Performance en Qualify. Deze zitten allemaal verborgen onder het nieuwe touchpad op het stuur. Ferrari claimt dat je 80% van alle functies in de auto via het stuurwiel kunt bedienen.

Maximale vermogen

De modi spreken redelijk voor zich. In eDrive rijdt de auto volledig elektrisch en zal de V8 dus niet bijspringen. Hybrid laat dit wel toe. De auto bepaalt dan zelf welke aandrijving of combinatie hiervan op elk moment het handigst is. Performance doet precies het tegenovergestelde van eDrive en laat de verbrandingsmotor altijd aanstaan. Dit om het maximale vermogen ten alle tijden beschikbaar te hebben. Het zelfde geld voor Qualify, maar hierbij worden alle grenzen van de elektromotoren verwijderd. Ze mogen op hun volle vermogen draaien en hoeven niet meer bij te springen om de accu op te laden.

Ferrari SF90 Stradale


Ferrari heeft met de SF90 Stradale niet alleen onderhuids flink huis gehouden, ook in het interieur is er een hoop nieuws. Zo vertelden we al even kort dat het stuur op de Manettino-knop na geen fysieke knoppen meer bevat. Deze zijn namelijk vervangen voor een groot aanraakgevoelig paneel. Daarnaast bevindt zich achter het stuur een 16 inch scherm met in het midden een grote toerenteller. De informatie die op het scherm wordt weergegeven kan door middel van het touchpad op het stuur aangepast worden. Links en rechts van het stuur bevinden zich nog andere aanraakgevoelige panelen. Hierop vinden we de reguliere dingen zoals instellingen voor het licht en de airco. Ook heeft de auto voor het eerst een head up-display zodat de bestuurder zijn ogen niet meer van de weg hoeft te halen.

BPM

Opvallend is dat Ferrari de SF90 Stradale net onder de LaFerrari en net boven de 812 Superfast in het modellenaanbod plaatst. Naast de standaard SF90 introduceert Ferrari ook de SF90 Assetto Fioriano, een sportievere versie. Deze heeft meer georiënteerde en lichtgewicht onderdelen waardoor hij onder andere 30 kilo lichter is. De levering van de auto start in het eerste kwartaal van volgend jaar en prijzen zullen vrijdag bekend gemaakt worden. We hopen natuurlijk op een 'vriendelijk' prijsje aangezien hij waarschijnlijk een lagere CO2-waarde dan andere Ferrari's heeft. Hij zou daardoor wat minder hard getroffen moeten worden door de BPM.

Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano


Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano
Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale