Het duurt nog even voordat Ferrari met een SUV op de markt komt, maar de plannen worden steeds concreter. Het gaat een echte SUV worden, die tegelijkertijd compleet anders is dan de luxe terreinkanonnen die we nu gewend zijn. 

Ferrari Purosangue


Wie tegenwoordig geen SUV bouwt, hoort er eigenlijk niet meer bij. Zelfs niet als je Ferrari of Aston Martin heet. Laatstgenoemde komt volgend jaar met de DBX, beschikbaar met een V8 van Mercedes-Benz of een V12 van de Britten zelf. In 2022 verwachten we de eerste SUV van Ferrari, die Purosangue gaat heten. En dat wordt volgens Michael Leiters, technisch hoofdofficier van Ferrari, een echte SUV. Maar wel een zoals we 'm nog nooit hebben gezien.

Platform

In gesprek met het Britse Autocar laat hij weten dat het platform waarop die auto wordt gebouwd enerzijds de prestaties van Ferrari-niveau geeft, maar anderzijds ook ruimtelijk en comfortabel voor een SUV is. "Dat zorgt voor heel nieuwe uitdagingen voor ons merk", zegt Leiters.

Verwacht wordt dat de Purosangue een vierzitter wordt, met een lengte van ongeveer vijf meter. Een plug-in hybride-systeem is ook zeer waarschijnlijk, omdat ook Ferrari zich aan de strenger wordende milieu-eisen moet houde. Hoogstwaarschijnlijk wordt zo'n systeem in combinatie met een V6 in de Purosangue gebruikt. Tegelijkertijd lijkt ook de V12 een optie te zijn, gezien Ferrari zich aan die motor heeft gecommitteerd. Specificaties wil Leiters nog niet geven.

Interieur

De geheel nieuwe GT-lijn, waar de Purosangue onder valt, krijgt ook een nieuw interieur. Denk daarbij aan een nieuw stuur, een nieuw infotainmentsysteem, een head-up display, een nieuw instrumentarium, een nieuwe manier om alle systemen te bedienen en opties en systemen voor de tweede zitrij. "Dat zijn heel nieuwe uitdagingen", vertelt Leiters. "Onze systemen zijn nu volledig gericht op de bestuurder, maar hoe kunnen we die 'democratischer' maken? Wat is ons DNA als het gaat om een comfortabele, praktische auto? Dat zijn vragen die we nu onderzoeken"

De GT-lijn gaat in z'n geheel sowieso belangrijk worden voor Ferrari. Vorige maand liet John Elkann, grote baas van Ferrari, al weten dat het merk meer van dat soort auto's gaat bouwen. Simpelweg omdat ze goed verkopen. In 2022 wil het merk 40% van hun opbrengsten uit die lijn halen. Nu is dat nog 32%. De totale omzet moet daarmee oplopen tot 5 miljard. Dat is nu nog 3,4 miljard. Dat betekent niet dat Ferrari tot het oneindige auto's gaat produceren, want het merk wil natuurlijk exclusief blijven. Ze produceren nu rond de 10.000 auto's per jaar en zullen niet meer gaan produceren dan dat klanten willen. Ferrari wil aan de vraag van klanten voldoen. Bovendien wil het merk niet zo snel groeien als Porsche, dat de laatste jaren is gegroeid van een productie van 100.000 naar 250.000 auto's. De Purosangue zal waarschijnlijk wel een grote bijdrage aan het grotere volume gaan leveren, gezien de verkoopsuccessen van bijvoorbeeld de Bentayga bij Bentley en de Urus bij Lamborghini.