Ferrari patenteert efficiëntere V12
Ferrari ziet het helemaal niet zitten om de V12 uit het motorenaanbod te gooien. Het merk patenteerde onlangs een V12 die minder uitstoot dan het huidige motorblok.
Italiaanse supercars en V12’s gaan perfect samen. Dat denken ze niet alleen bij Ferrari, maar ook bij Pagani en Lamborghini. Deze drie merken blijven zo lang mogelijk aan de benzineverbrander vasthouden, al doen ze dat allemaal op hun eigen manier. Ferrari ziet het bijvoorbeeld niet zitten om het machtige motorblok te hybridiseren. Het merk denkt dat de twaalfcilinder van zichzelf ook zuiniger en schoner kan worden. Dat toont het nu aan met een ingediend patent.
Hetere luchtstroom
In dat document vinden we twee manieren van verbranding waardoor de motor schoner zou moeten draaien. De eerste is vrij simpel, hierbij wordt er een beetje extra benzine in de verbrandingsruimte gespoten vlak voordat de bougie de ontsteking start. Hierdoor zou er volgens Ferrari een snellere en hetere luchtstroom uit de motor komen die de katalysator sneller opwarmt. Daardoor kan dit onderdeel sneller zijn werk doen en stoot de auto vlak na het starten minder schadelijke stoffen uit.
Snelle verbranding
De tweede manier van verbranding is iets lastiger om te begrijpen. Hiervoor plaatste Ferrari een additionele kleine verbrandingskamer in het midden boven de hoofdverbrandingskamer. Deze is ook voorzien van een eigen bougie. Tijdens normaal gebruik stroomt een beetje van de lucht-benzinemix in deze kleine kamer en brengt de extra bougie dat tot ontbranding waardoor het hele verbrandingsproces opstart. Volgens Ferrari leidt dit tot “een snelle verbranding met een laag ontstekingsrisico”.
Bij het starten van de auto, of tijdens momenten waar er niet veel van de motor gevraagd wordt, zal de V12 op de normale manier werken. Dat wil zeggen dat hij de lucht-benzinemix in de hoofdverbrandingskamer met de gewone bougie tot ontbranding brengt.
Patent
Voor nu geldt helaas dat het bij een patent blijft. We hebben geen idee of Ferrari de motor ook daadwerkelijk in productie zal nemen. Wat dit patent wel duidelijk maakt is dat de Italiaanse supercarfabrikant de V12 voorlopig nog niet los wil laten. En daar moeten we blij mee zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft