Zijn er Ferrari-eigenaren hier? Zo ja, dan hebben jullie eigenlijk veel te veel geld betaald voor jullie 'steigerende paard'. Een Duitse professor heeft namelijk becijferd dat Ferrari gemiddeld 69.000 euro (!) winst maakt op zijn verkochte auto's.


Dat is een verbijsterend hoge winstmarge. Ferrari staat daarmee dan ook ver boven alle andere onderzochte luxemerken. Economieprofessor Ferdinand Dudenhöffer uit Duisburg keek naar de eerste zes maanden van dit jaar en onderzocht de winst die fabrikanten gemiddeld pakken op hun verkochte auto's. Ferrari gaat fier aan kop met 69.000 euro winst per auto. Porsche volgt op gepaste afstand met 17.000 euro.

Duitse drie

Audi, BMW en Mercedes-Benz houden gemiddeld 3000 euro per auto over, Volvo zit daar heel iets onder. Maserati doet het ook niet slecht met gemiddeld zo'n 5000 euro per verkochte Ghibli, Quattroporte, Levante of GranTurismo/GranCabrio. Heel andere koek is het bij Jaguar Land Rover, dat gemiddeld slechts 800 euro overhoudt.

Verlies

Desastreus is de situatie bij Bentley en Tesla. In het eerste half jaar van 2018 verloren beide fabrikanten respectievelijk 17.000 en 11.000 euro per verkochte auto. Bij Bentley komt dat onder meer doordat het merk intensief in elektrificatie is gaan investeren. Lamborghini en Rolls-Royce konden niet worden onderzocht omdat zij hun financiën niet openbaar maken.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!