Geruchten kloppen niet: er komt (nog) geen volledig elektrische Ferrari
Over negen jaar kunnen we de eerste elektrische Ferrari verwachten. Dat heeft Ferrari-kopman John Elkann aangegeven. De voorman drukt met zijn uitspraak de geruchten direct de kop in dat er op korte termijn elektrisch aangedreven SUV’s volgen.
De Italianen maken de nieuwe generatie modellen wel gereed voor volledig elektrische aandrijving. Maar dat betekent niet dat ze direct met een louter elektrische aandrijflijn leverbaar worden. De Italiaanse sportwagenbouwer vervolgt eerst zijn koers van hybridetechnologie, waarbij het merk zijn V-motoren op benzine combineert met elektromotoren.
Stekkerhybride
Ferrari past de hybridetechnologie al toe. De LaFerrari beet de spits af en momenteel levert Ferrari als plug-in hybride de SF90 Stradale. De SF90 Spider wordt daar binnenkort aan toegevoegd. Vervolgens komen andere modellen, inclusief de Purosangue SUV. Ferrari levert momenteel alleen de V8 met elektro-ondersteuning, maar een V6 en V12 met elektrokracht staan op de agenda. De geëlektrificeerde zespitter is bedoeld voor onder andere de Purosangue.
Prestatieniveau
De filosofie achter hybridetechniek voor Ferrari is vooralsnog dat de elektrokracht het prestatieniveau moet verhogen. Voor de SF90 kiest Ferrari voor een accupakket van 7,9 kWh, waarmee de sportwagen een elektrische actieradius kent van 25 km. Het merk geeft aan dat het voor een grotere batterij had kunnen kiezen met dus een grotere reikwijdte, maar dat dat extra gewicht en dus ballast aan het concept toevoegt. En dat gaat weer ten koste van het prestatieniveau. Een grotere actieradius op puur elektrokracht biedt als voordeel dat het bijdraagt aan lagere emissiewaardes.
Geen volledig elektro-Ferrari
Elkann geeft aan dat Ferrari op z’n vroegst in 2030 op de markt komt met een volledig elektrisch model. “In dit decennium komt er geen volledig elektrische Ferrari”, zegt de topman. Eind vorig jaar gaf de Ferrari-baas al aan dat de accutechniek nog sterk doorontwikkeld moet worden om interessant voor het merk te zijn. Desondanks deden er geruchten de ronde dat Ferrari aan een reeks SUV’s werkt met elektro-techniek, mogelijk door de extreme elektrificatie van landgenoot Maserati.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8