Ferrari eindigde vorig jaar als tweede en Williams als derde in het kampioenschap voor constructeurs. Vandaag presenteerden de twee allebei de nieuwe Formule 1-auto's voor het seizoen van 2016.

De Williams FW38. Nog altijd in de kleuren van Martini. Foto: WilliamsDe Williams FW38. Nog altijd in de kleuren van Martini. Foto: Williams


De Williams FW38. Nog altijd in de kleuren van Martini. Foto: Williams

Drie keer op rij?

We beginnen met Williams. In 2015 had Williams, net als het jaar ervoor, een goed seizoen. Voor het tweede jaar op rij werd het team derde en dat wil Williams graag zo houden. Vandaag presenteerde het team de nieuwe FW38, de auto die het allemaal moet gaan doen in dit seizoen van de Formule 1. Dezelfde coureurs nemen plaats achter het stuur en dus zien we Felipe Massa en Valtteri Bottas weer aan de start van de eerste race in Melbourne op 19 maart.

De FW38, die Williams vandaag presenteerde, lijkt sterk op zijn voorganger, de FW37. Volgens Williams is hij op wat kleine punten verbeterd, maar kijken we nog niet naar de uiteindelijke versie van de auto, aangezien er bij de start van het seizoen al enkele updates worden toegepast.

De Williams FW38. Foto: WilliamsDe Williams FW38. Foto: Williams


De Williams FW38. Foto: Williams

De Ferrari SF-16H, de auto van Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Foto: FerrariDe Ferrari SF-16H, de auto van Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Foto: Ferrari


De Ferrari SF-16H, de auto van Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Foto: Ferrari

Doel: winnen

Ferrari was afgelopen jaar eigenlijk het enige team dat het Nico Rosberg en Lewis Hamilton een beetje moeilijk kon maken. Dit jaar moet Ferrari nog een stuk sterker worden. De coureurs zijn nog altijd Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen. Het wapen is echter nieuw. Ferrari presenteerde vandaag de SF16-H.

Ferrari zegt zelf dat ze de auto van vorig jaar op alle punten hebben verbeterd. De neus is korter en ook de panelen rond de motor lijken slanker. Ook motorisch werd de auto compleet aangepakt. Natuurlijk heeft hij nog steeds een 1,6 liter V6 turbomotor, maar Ferrari heeft wel de nodige wijzigingen doorgevoerd aan het hybridesysteem en de luchtinlaten. Of het resultaat heeft gehad zien we in de eerste Formule 1 race van dit jaar in Melbourne.