Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Nieuws 29 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

Ferrari 499P – Italianen na vijftig jaar terug in topklasse op Le Mans

Ferrari wil en moet de 24 Uur van Le Mans winnen. De 499P is de hypercar waarmee dat moet gebeuren. Een vierwielaangedreven hybride met de V6 uit de 296 GTB.

Ferrari heeft dit weekend tijdens het evenement Finali Mondiali op het circuit van Imola het doek getrokken van zijn Le Mans Hypercar. Met de zogenoemde 499P gaat Ferrari volgend jaar starten in het World Endurance Championship (WEC). Dat begint in maart tijdens de 1000 mijlen van Sebring, maar de belangrijkste race is de 24 Uur van Le Mans in juni.

Dan gaat Ferrari eindelijk weer meestrijden om de prestigieuze eindoverwinning in de Franse raceklassieker. Vijftig jaar nadat de Italianen dat voor het laatst probeerden met de 312 P. Om te zegevieren zal het onder meer moeten afrekenen met Toyota, Peugeot en Porsche.

Ferrari 499P in 2023 op Le Mans

De topklasse van het WEC bestaat in 2023 jaar uit twee soorten prototypes. Dat is ofwel een auto volgens de goedkopere LMDH-regels op basis van een gedeeld LMP2-chassis met een universele hybride-unit. Zoals Porsche en BMW. Of volgens de LMH-specificaties, waarin de fabrikant meer vrijheid heeft om de racer naar eigen inzicht te ontwikkelen.

Ferrari LMH
(Afbeelding: Ferrari)

Dé reden waarom Ferrari met de 499P voor LMH heeft gekozen. Net als Toyota en Peugeot. Het uiterlijk van de 499P doet qua concept meer denken aan dat van de Toyota GR010 en wijkt totaal af van de vleugelloze 9X8 van Peugeot.

Formule 1-techniek en V6 uit 296 GTB

De 499P is een vierwielaangedreven hybride met een 3,0-liter V6 twinturbo die afgeleid is van het blok uit de 296 GTB. Hij wordt gecombineerd met een sequentiële racebak met zeven versnellingen. De V6 levert zoals de reglementen voorschrijven maximaal 680 pk en drijft de achteras aan. De vooras heeft een elektromotor die 272 pk opwekt, maar het gezamenlijke vermogen mag nooit boven 680 pk uitkomen.

Ferrari LMH
(Afbeelding: Ferrari)

De elektromotor wordt gevoed door een 900-volt accu. Die is speciaal ontwikkeld voor dit project, maar maakt wel gebruik van techniek die Ferrari in de F1 toepast. Het minimumgewicht van de 499P is voorgeschreven op 1030 kg.

Toyota meer ervaring in de Hypercar-klasse

De naam 499P verwijst bij de prototypes van Ferrari traditiegetrouw naar de individuele cilinderinhoud van 499 cm3 en de P is van – u raadt het al – prototype. Ferrari heeft inmiddels 12.000 testkilometer afgelegd en zal zogezegd in maart 2023 de 499P laten debuteren op Sebring. Het is een meerjarenplan en voor Ferrari telt alleen de eindzege. Zowel op de Le Mans als in het WEC.

Ferrari LMH
(Afbeelding: Ferrari)

Dat is het ook aan zijn stand verplicht, maar het stelt zich vooralsnog bescheiden op en meent terecht dat er concurrenten zijn – lees Toyota – die op dit moment meer ervaring hebben met de nieuwe hypercarformule.

Aan de start met twee auto’s met nummers 50 en 51

Het eerste jaar beschouwt Ferrari dan ook als een leerjaar, waarin het met twee 499P’s aan de start verschijnt. Die rijden met nummers 50 en 51, maar de mogelijkheid bestaat dat het aantal auto’s in de toekomst wordt uitgebreid. Deelname aan het Amerikaanse IMSA-kampioenschap wordt ook niet uitgesloten.

Ferrari LMH
(Afbeelding: Ferrari)

Welke coureurs de 499P volgend jaar gaan besturen, is nog niet bekend. Het testwerk wordt momenteel gedaan door rijders die geen ervaring hebben met LMP1-auto’s. Dat waren de voorgangers van deze nieuwe hypercars.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.