Failliete Lightyear maakt doorstart. Maar voor productie is 1 miljard nodig!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Flightyear-2-side-view-rear.jpg)
Lightyear maakt een doorstart, zij het in flink afgeslankte vorm. Het Helmondse bedrijf achter de zonneauto’s Lightyear 0 en 2 werd eerder dit jaar grotendeels failliet verklaard.
De buitenwereld zag de val van Lightyear niet aankomen. Eind 2022 werd gevierd dat de productie van de 250.000 euro kostende 0 bij het Finse Valmet was begonnen. En begin januari toonde de fabrikant zelfs nog de eerste afbeelding van de betaalbaardere 2, die in 2025 op de markt zou komen voor een vanafprijs van 40.000 euro.
Lightyear grotendeels failliet verklaard
Enkele weken daarna klonken de eerste signalen dat het niet goed ging. De bouw van de 0 werd stilgelegd vanwege financiële problemen. Alle aandacht zou nu uitgaan naar de 2.
Vergeet Lightyear, hier is de betaalbare zonneauto van Aptera
Maar het duurde slechts een paar dagen voordat Atlas Technologies failliet werd verklaard. Die werkmaatschappij van Lightyear was verantwoordelijk voor de ontwikkeling en bouw van de 0.
Acute crisis afgewend met 8 miljoen euro
Vlak na het faillissement merkte de curator al op dat er mogelijk een doorstart gemaakt zou kunnen worden. Er waren geïnteresseerde investeerders, onder aanvoering van ondernemer Arnoud Aalbersberg. En die hebben nu 8 miljoen euro bij elkaar gesprokkeld, waardoor de acute crisis bij Lightyear is afgewend.
Fonds wilde intellectuele eigendom houden
Er was tot nu toe één probleem. Een aantal investeerders, waaronder het Nederlandse overheidsfonds Invest-NL en verzekeraar Dela, had het intellectueel eigendom van Lightyear in handen als onderpand voor de eigen investeringen en wilde daar in eerste instantie geen afstand van doen. Die rechten zijn nu vrijgegeven, waardoor Lightyear een doorstart kan maken.
Massaproductie Lightyear 2 kost hoeveel?
Met 8 miljoen euro alleen lukt dat niet. Daarom moet er binnenkort tussen de 40 en 45 miljoen euro bijkomen voor een werkend prototype van de 2, dat binnen anderhalf jaar moet gaan rijden.
Naar schatting is voor het opstarten van de massaproductie 1 miljard euro nodig. “Daarin is veel geloof”, zei Aalbersberg tegen het zakenblad Quote.
Honderd medewerkers kunnen terugkeren
De 0 is helemaal van de baan. De nieuwe investeerders willen terug naar de kern en alle bijzaken uit het bedrijf schrappen. Ze zijn nu bezig met het opzetten van een nieuwe managementstructuur. Naar verluidt kunnen ongeveer honderd van de zeshonderd ontslagen medewerkers van Lightyear hun baan terugkrijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop dan! Want op deze Lightyear Zero krijg je 88 procent korting
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd