Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F02seatibizafrdesireredh.jpg)
De twee huidige kleintjes van Seat, de Ibiza en Arona, doen alweer mee sinds 2017. En dus is het na vier jaar tijd voor de verplichte opfrisbeurt.
Was je een fan van het ontwerp van de Ibiza en Arona, dan heb je geluk. Seat past de twee kleintjes met deze facelift optisch namelijk minimaal aan. Het duo krijgt namelijk een licht hertekend front, met een nieuwe grille, iets gewijzigde lichtsignatuur en bumper. Zowel de Ibiza als de Arona heeft nu standaard led-verlichting. Op de achterzijde vinden we ook weinig verrassingen: nieuwe bumperpartijen, hertekende lichtunits en een voor de Arona hertekende diffuser duiden de verschillen met de pre-facelift-modellen aan. De grootste wijziging zit ‘m wellicht in de type-aanduiding, die is in het nieuwe lettertype van de fabrikant geschreven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F11seatibizafrdesireredh.jpg)
Ruiger jasje
Voor de Arona introduceert Seat wel een nieuwe uitvoering met een eigen ontwerp. Het gaat om de (van andere modellen reeds bekende) Xperience, die een wat ruiger jasje aantrekt. Deze versie heeft bijvoorbeeld twee extra lichtunits onder de koplampen, die de Arona een heel eigen gezicht geven. Verwacht overigens niet dat je met deze stoerdere uitvoering ook verder in de blubber komt. Technische aanpassingen ten opzichte van een reguliere Arona zijn er namelijk niet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F15seataronaxperiencedarkcamouflageh.jpg)
Grotere wijzigingen vinden we in het interieur van de twee Seats, want zowel de Ibiza als de Arona heeft een nieuw centraal display. Die meet standaard 8,2-inch, maar een 9,2-inch exemplaar staat ook op de optielijst. Optioneel is ook het instrumentarium volledig digitaal. Het scherm meet dan een diameter van 10,25-inch. Seat levert haar kleintjes verder met nieuwe materialen en led-verlichting in het interieur.
Nieuwe systemen
Uiteraard zijn de twee vernieuwde Seats ook uitgevoerd met het nieuwe Full Link-systeem, waarmee smartphones draadloos kunnen worden verbonden. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard. Op het gebied van veiligheidssystemen voegt Seat adaptieve cruise control, lane assist, side assist en park assist toe. Verder zijn de kleintjes ook leverbaar met verkeersbordherkenning en een grootlichtassistent.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F31seatibizaxcellencesaphireblueh.jpg)
Op motorisch vlak zijn er wel enkele verschillen tussen de Ibiza en Arona. De hatchback heeft als instapmodel een 1,0-liter MPI-motor met 80 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Daarboven staat een 1,0-liter EcoTSI, met 95 of 110 pk. Wie voor de sterkste versie gaat, kan de Ibiza bestellen met een zeventraps DSG. Diesels verdwijnen uit het aanbod. Het instapmodel van de Arona is er in ons land enkel met de 1,0-liter TSI, met 95 of 110 pk. Opnieuw is een handgeschakelde vijfbak standaard. De versie met 110 pk is er desgewenst ook met een zeventraps DSG.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F24seataronaxperiencedarkcamouflageh.jpg)
Prijzen vernieuwde Seat Ibiza en Arona
De vernieuwde Seat Ibiza en Arona staan in het midden van de zomer bij de Nederlandse dealers. Prijzen en verdere specificaties maakt de importeur in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E