Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 12 jul 2021
Leestijd: 22 minuten

F1 2021 Review: Nog completer dankzij Netflix-achtige Braking Point

Het is weer zo ver: de nieuwste Formule 1-game, F1 2021, is hier. De racegame bouwt voort op voorgaande versies van de reeks en is de overtreffende trap van F1 2020, die al compleet voelde. Met nieuwe gamemodi als Braking Point en de Two Player Career zet de game vooral stappen vooruit.

F1 2021 is de eerste Formule 1-game sinds de overname van Codemasters door gamegigant Electronic Arts. Het is wel even wennen om het EA-logo op je scherm te zien verschijnen bij het opstarten van de game, maar dat wordt direct gevolgd door de daadwerkelijke intro zoals je die op tv ziet, met het vijfminutensignaal voor de start. Het menu is zeer overzichtelijk en ziet er fris uit, al is er slecht nieuws voor fans van ‘dark mode’: het menu is namelijk wit en zal zeker in de avonduurtjes wat hinderlijk zijn voor je ogen.

Net als in voorgaande games kun je aan de slag met alle teams en coureurs van het officiële Formule 1-seizoen op alle circuits – met hier en daar een uitzondering dankzij weggevallen races vanwege het coronavirus. Met een spannende titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in het echt is het zeker met de zomerstop op komst een mooi moment om het gevecht ook in de virtuele wereld aan te gaan. We duiken even wat dieper in de verschillende gamemodi van F1 2021.

Braking Point: verhaalmodus die nog meer diepte toevoegt

We beginnen bij de nieuwe gamemodus die flink wat aandacht heeft gekregen: Braking Point. Dit is een verhaalmodus waarbij je in de huid kruipt van de jonge coureur Aiden Jackson. De Brit moet zich zien te bewijzen naast zijn ervaren teamgenoot Casper Akkerman, zoals de naam doet vermoeden een Nederlandse coureur – al is hij wel wat van meer middelbare leeftijd. Je hebt daarnaast te maken met de antagonist van F1 2019, Devon Butler, die elke kans aangrijpt om je ofwel belachelijk te maken ofwel het leven zuur te maken. Verwacht geen oprechte, aardige woorden van hem. Ook moet je Brian Doyle, de directe link met de teambaas en dus tussenpersoon voor Aiden, tevreden zien te houden. Gelukkig heb je dan nog altijd je moeder als steun en toeverlaat. Kortom, je kruipt wel echt in de huid van de virtuele racecoureur.

Voordat je aan de slag gaat met Braking Point krijg je een keuze uit 5 teams: Alpha Tauri, Aston Martin, Alfa Romeo, Haas en Williams. Dat heeft geen invloed op het verhaal zelf, dus kies vooral je favoriet van deze teams. Je wordt dan direct in het verhaal gedropt als je in de Formule 2, de opstapklasse van de Formule 1, in de allerlaatste race van het seizoen in Abu Dhabi de race moet winnen om zo kampioen te worden.

Geen cadeautjes

Verwacht geen cadeautjes in Braking Point: de eerste race is al meteen een uitdaging op het moeilijkste niveau. De F2 rijdt wel echt heel anders dan de F1 en dat vertaalt zich ook mooi naar de virtuele wereld, waar je het gewicht van de F2 auto door de bochten voelt glijden door je controller, of stuurtje. Daarnaast is het geluid van de 3,4-liter V6 om van te smullen. Overigens valt dat niet te zeggen van een van de twee commentators die je in die race te horen krijgt, die zich kenmerkt door een nogal overdreven accent. Die lijkt echter beperkt te zijn tot die ene race, daarna krijg je vooral de vertrouwde stem van de Formule 1 in Nederland te horen: Olav Mol.

Het verdere verhaal zullen we niet verklappen. Wel kunnen we zeggen dat deze gamemodus de moeite zeker waard is. Je waant je in een soort van Netflix-achtige dramaserie. Niet gek is dan ook de link die velen al gelegd hebben naar de Formule 1-docuserie op de streamingdienst: Drive to Survive. Daarin worden de Formule 1-teams en coureurs sinds 2018 op de voet gevolgd en wordt er – hier en daar een wat overdreven – kijkje achter de schermen gegeven. Verwacht ook in Braking Point de nodige lading drama.

Uitdagingen

Verwacht aan de andere kant niet dat je, zoals in carrierèmodus of in de My Team-modus, alleen maar volledige races moet rijden. Je wordt als het ware in uitdagingen gedropt, waarbij je bijvoorbeeld aansluiting moet vinden bij je teamgenoot of deze binnen 5 ronden moet inhalen. Slaag je niet, dan kan je het altijd nog opnieuw proberen.

Het geheel van Braking Point ziet er visueel gelikt uit. De strak ogende tussenfilmpjes voegen spanning toe en ook de karaktermodellen zien er goed uit. Meestal duren de filmpjes niet al te lang, wat soms wel jammer is aangezien dat wel centraal zou moeten staan in een verhaalmodus. Tevens is het vreemd dat je soms enkele maanden overslaat en dus weinig echte controle hebt over het lot van Aiden Jackson. Omdat de focus dan ligt op het drama op en naast de baan kom je ook weer niet echt helemaal in het verhaal en heb je ergens het gevoel dat je veel dingen mist. Toch heeft het wel wat om alleen die spannendere en pikantere momenten mee te maken.

Al met al staat er met Braking Point een ijzersterke verhaalmodus van drie seizoenen, een gewaagde stap in een racegame die – misschien wel verrassend – uitstekend tot zijn recht komt.

Mocht je klaar zijn met Braking Point, dan kan je altijd nog naar de bekendere gamemodi terugkeren.

Carrièremodus moet het van kleine stappen hebben

Met als voorgaande jaren kan je in de carrièremodus in de huid van een Formule 1-coureur kruipen voor een indrukwekkend lang traject van tien seizoenen. Je zal het team moeten helpen bij de ontwikkeling van de auto. Dat is nu een stuk anders, want Codemasters heeft de bekende ‘boom’ ingeruild voor een doorkliksysteem, waarbij je dus niet meerdere opties in één overzicht ziet. Dat is naar onze mening een goede, maar misschien wat overbodige zet geweest aangezien de boom ook al overzichtelijk was. Wel is het zo dat je nu wat makkelijker kan zien wat je nou aan het ontwikkelen bent, door middel van plaatjes van de exacte onderdelen. Zo zie je dus wat er precies bedoeld wordt met ‘secundaire’ en ‘tertiaire’ vleugelflappen. Kortom, een goede stap vooruit ten opzichte van F1 2020.

Nieuw dit jaar is ook de zogenaamde ‘Real-Season Start’. Dan start je, zoals de naam doet vermoeden, je carrière vanaf de race die de echte Formule 1-coureurs zullen doen. Als je de game dus straks bezit, kan je met Max Verstappen als leider in het kampioenschap met een voorsprong van 32 punten beginnen aan de Grand Prix van Groot-Brittannië. Let wel op, want je vervangt die coureur voor jouw eigen coureur. Wil je Max Verstappen kampioen zien worden, kan je hem bijvoorbeeld wel helpen als teamgenoot. Deze nieuwe optie brengt de spanning van het echte Formule 1-seizoen naar de game, al is de levensduur van deze modus misschien wat beperkt omdat je de rest van het seizoen dan nog moet uitrijden. Om dat na elke echte race te doen is natuurlijk een tijdrovende onderneming.

My Team geeft je gevoel van manager

In de My Team-modus kruip je in de rol van teammanager – én coureur. Als een echte manager beheer je het geld, de teamactiviteiten en faciliteiten van het elfde team op de grid. Dat is een zware taak, aangezien je nieuwe team ergens onderaan de grid bungelt en jij ervoor verantwoordelijk bent dat je de weg omhoog inzet. Dat is een langdurig traject van ontwikkelen en keuzes maken. Verwacht dan ook niet zomaar te domineren zoals Mercedes.

Je kan je eigen coureur creëren, je helm wat aanpassen en ook de racepakken en de livery van de auto een eigen smaak geven. Ook kan je de halo aanpassen met een plaatje of inspirerende tekst erop. In het begin heb je nog niet veel keuze, maar naarmate je vordert in alle gamemodi zul je meer livery’s en andere items vrijspelen.

Dan begint de keuze tussen de vier verschillende motorleveranciers (Renault, Honda, Mercedes en Ferrari) en ook je hoofdsponsor. In principe zijn die sponsors niet veel verschillend, al verwachten ze allemaal wel iets anders van je. Hoe hoger de verwachtingen, hoe hoger de druk maar ook de beloning. Je kan daarna je teamgenoot kiezen, waarbij je een selectie van Formule 2-coureurs voorgeschoteld krijgt. Zo kan je dus een jonge coureur de kans van zijn leven geven door hem naar de Formule 1 te halen. Hij zal dan ook wel kunnen verbeteren, dus vrees niet dat hij de hele tijd tweede viool zal spelen.

Ontwikkelen is essentieel

Over die ratings gesproken: Elke coureur heeft een eigen rating, waarbij Lewis Hamilton én Max Verstappen met een beoordeling van 95 bovenaan staan. Maar: de beoordelingen worden gedurende het echte F1-seizoen aangepast, om zo de huidige vorm van de coureur te reflecteren. Zo kan het dus zijn dat een Pierre Gasly de ene keer op een beoordeling van 90 zit, maar na twee uitvalbeurten zakt naar een beoordeling van 87. Maar dat kan zich dan dus wel weer herstellen als de AlphaTauri-coureur misschien weer weet te verrassen door een podium – of zelfs de zege – te pakken. Dit seizoen zal dat wat frequenter gebeuren, dus houd de ratings van de coureurs goed in de gaten.

Met middelenpunten kun je jouw auto verbeteren, wat ook nodig is aangezien de andere teams ook niet stil blijven staan. Ontwikkel je niks, dan is de kans groot dat je zo de rol van hekkensluiter speelt. Die punten verdien je door ontwikkelingsprogramma’s in de vrije trainingen af te werken. Misschien niet het spannendste werk, maar zeker wel essentieel. Om het wat minder als een verplichte klus aan te laten voelen is er nu gekozen voor maximaal drie testprogramma’s in plaats van de vijf die we normaal gesproken hadden. Bovendien loont het zich ook meer uit, omdat je nu ontwikkelingsboosts kunt vrijspelen. Die geven je dus een steun in de rug bij de ontwikkeling van bepaalde aspecten van je bolide. Zo krijg je een ‘korting’ op de hoeveelheid benodigde middelenpunten voor onderdelen. Altijd handig voor wanneer andere ontwikkelingen zijn mislukt.

Zeven iconen

Voor mensen met de Deluxe Edition van de game is het nog meer smullen geblazen in My Team. Zij kunnen aan de slag met 7 iconen van de Formule 1: Michael Schumacher, Ayrton Senna, Alain Prost, Jenson Button, David Coulthard, Felipe Massa en Nico Rosberg zijn allemaal te selecteren als je teamgenoot in die modus. Dat wordt nog lastig kiezen, al zul je flink door moeten sparen om Schumacher of Senna aan je team toe te voegen.

Je kunt ervoor kiezen om vanaf het begin in de My Teams-carrière al die iconen in te schakelen, maar je kunt er ook voor kiezen om ze later aan de carrière toe te voegen. Als je ze direct kiest kan je dat alleen niet terugdraaien, dus kies verstandig.

De My Team-modus werd vorig jaar al geïntroduceerd en was een zeer welkome toevoeging aan de game. Het bood een nieuwe uitdaging die wel ontbrak na jaren van enkel een carrièremodus, al is die met tien seizoenen uiteraard indrukwekkend te noemen. Nu is My Team nog wat overzichtelijker gemaakt en zijn ook de upgrades wat makkelijker te overzien, al blijft het dus vooral beperkt tot kleine aanpassingen hier en daar. Ook nu kunnen fans dus weer helemaal losgaan en het gevoel van een Formule 1-teameigenaar – en coureur – krijgen.

Multiplayer

Op moment van schrijven is de multiplayer nog niet getest. De servers zullen vanaf 13 juli, wanneer de Deluxe Edition van de game verschijnt, pas echt vol raken en dus is dit buiten beschouwing gelaten voor deze review.

Wel kan je voor de onlinemodus een eigen livery kiezen voor je auto en uiteraard je helm aanpassen. Net als in F1 2020 zal de zogenaamde Podium Pass terugkeren. Je zal dan niveaus klimmen om zo verschillende items vrij te spelen, zoals nieuwe livery’s voor je auto en helm, maar ook handschoenen en podiumvieringen. Zo’n Podium Pass loopt in seizoenen van enkele weken lang, waarna je weer nieuwe items kunt vrijspelen. Mocht je nóg meer uit de Podium Pass willen halen, dan kan je ook met Pit Coins de betaalde VIP-variant halen. Dan krijg je twee keer zoveel items om aan te passen. Met die Pit Coins kan je overigens ook in de itemshop verschillende dingen kopen om je online te onderscheiden.

Online kun je ervoor kiezen om in een wat vriendelijkere omgeving te racen, of een competitieve. Bij ‘spelen voor de gezelligheid’ zal je resultaat geen invloed hebben op jouw wereldranking, bij ‘spelen voor het klassement’ uiteraard wel. Ook kan je met wat vrienden een eigen league oprichten en het tegen elkaar opnemen in een volledig of aangepast seizoen. Voor de echte snelheidsduivels kan je ook nog onder het kopje F1 Esports laten zien dat je het in je hebt om bij de top 20 van de wereld te zitten. Je hebt in ieder geval nog wel de tijd om te verbeteren, want vanaf de winter zullen de kwalificaties plaatsvinden. Mocht je de snelheid niet hebben, kan je altijd nog wel leren van die razendsnelle virtuele coureurs.

Carrièremodus voor twee spelers

Wat ook nieuw is in F1 2021, is de carrièremodus voor twee spelers. Deze is voor de review ook niet getest, simpelweg omdat er geen tweede speler was om dit te testen. In deze gamemodus kunnen vrienden online samen in één team strijden – of tegen elkaar als rivalen – in een volledig seizoen. Mocht je dus niet genoeg krijgen van het drama in Braking Point, kan je dat altijd nog verleggen naar wat rivaliteit met je vrienden.

Ook in deze modus krijg je flink wat vrijheid. Zo kun je ervoor kiezen dat je het seizoen afwerkt met contractaanbiedingen en teamwissels, maar kan je ook als elfde team op de grid aanschuiven en het opnemen tegen de gevestigde orde zoals in My Team.

Naast de multiplayer en de carrièremodus voor twee spelers biedt F1 2021 nog een optie om samen met vrienden en familie te spelen. Met splitscreen kan je vanaf de bank strijden tegen je zus, neef, nicht, vader of wie dan ook op één scherm. Wie mag zich de snelste in huis noemen?

Schademodel en Safety Car

Met alle gamemodi wat meer toegelicht is het nu tijd om wat meer te kijken naar de overige maar ook belangrijke zaken die in een Formule 1-game horen.

Een verbetering ten opzichte van F1 2020 zien we in F1 2021 in de vorm van een verfijnder schademodel. Waar normaal gesproken vooral je voorvleugel beschadigd kon raken en je een lekke band kon rijden, kan je nu ook schade aan de vloer en sidepods oplopen. Als je die schade oploopt in een vrije training komt Jeff, je trouwe engineer, ook even op de boordradio: “Misschien moeten we dat controleren, kom naar de pits.”

Net als in het echt kan het wel eens fout gaan tijdens een race en dus moet de Safety Car soms ingezet worden. Ook nu is die er gewoon bij, al kan je er nu ook voor kiezen om deze op verhoogd te zetten, zodat de kans groter is dat je de Virtual Safety Car of de fysieke Safety Car in actie ziet komen. Mocht je dat juist niet willen en vooral door blijven racen, dan kan je ‘m volledig uitzetten of op verlaagd zetten.

Screenshots en replay

Omdat het er grafisch allemaal zeer gelikt uitziet kan je je zomaar urenlang verliezen in de screenshot modus en de herhalingen. Onder het kunstlicht van Bahrein of Singapore (die dit jaar niet doorgaat) schitteren de auto’s op hun best, maar ook in de regen zal je mooie plaatjes kunnen schieten die je zo voor het echte werk kunt aanzien. Zeker als je de game op een 4K-scherm speelt is het een genot om naar te kijken.

De herhalingen geven je de kans om zelf de touwtjes van de regie in handen te nemen. Zo kun je niet alleen je eigen race, maar ook die van je tegenstanders terugkijken en binnen een klik van camerastandpunt veranderen. Geen plotselinge herhaling van Lance Stroll terwijl er een gevecht gaande is door de straten van Monaco, dus.

Geluid en taal

Nog een belangrijk onderdeel van een racegame als F1 2021 is natuurlijk het geluid. Je kan duidelijk de Mercedes van de Honda onderscheiden, en de Ferrari van de Renault (die in de Alpine ligt). De Honda brult zoals in het echt bij het terugschakelen terwijl de Renault een wat hoger toontje aanslaat op de rechte stukken. Als je crasht voel je pijn in je hart als je de knal tegen de muur voelt en tijdens een uitstapje door de grindbak hoor je de steentjes tegen de bolide slaan.

Vorig jaar zette Codemasters de grote stap om de game ook grotendeels in het Nederlands beschikbaar te maken. Zo kwam dé stem van de Formule 1 in Nederland, Olav Mol, als commentator erbij en werd de tekst naar het Nederlands vertaald. Dat was een dappere en over het algemeen geslaagde zet, maar soms ook een wat onafgewerkte zet. Dit jaar zijn daar wel verbeteringen in te vinden, want de ‘moeilijke’ band is nu gewoon de harde band. Wel voelt de ‘snelheidsval’ (speedtrap) nog als een Google Translate-vertaling.

Echt alles – oké, niet helemaal omdat engineer Jeff enkel Engels spreekt – is in het Nederlands. Dat voelt ergens wel een beetje raar aan, zeker als je presentator Will Buxton in het Nederlands ziet spreken. Een optie in de game om de taal naar Engels te zetten had dan wel fijn geweest, want dat is voor nu alleen maar beperkt tot het veranderen van het commentaar voor en na de race.

Controller versus stuur

F1 2021 is speelbaar vanaf de bank met een controller, maar kan uiteraard ook gespeeld worden met een stuurtje en pedalen. Het is eigenlijk een zeer bijzondere prestatie te noemen dat de controller in F1 2021 zeer soepel werkt. Het sturen op een technische baan als Monaco is wat uitdagender, maar zeker te doen omdat de stuurinrichting goed correspondeert met je input op de controller. Ook met het gaspedaal spelen via de trigger van je controller is een leuke ervaring. Je kan niet zomaar vol gas gaan uit een langzame bocht, je moet wel echt het gas rustig opbouwen.

Uiteraard is het wel zo dat je voor het meer realistische gevoel deze game met een stuurtje moet spelen. Voor deze review hebben we allebei getest. Hoewel de controller dus uiterst soepel werkt en een goede input geeft, komt het niet in de buurt van een stuur en pedalen. Dat betekent echter niet meteen dat je bij voorbaat een voordeel hebt met je stuurtje. Het verschil tussen controller en stuur hoeft zich namelijk niet per se te vertalen in grote tijdsverschillen. Het gevoel van het stuur je toch net even iets meer controle, maar dat helpt je vooral bij het constant zijn, en niet per se in rondetijd.

Dat zit ‘m dan vooral in het feit dat je met je stuur net iets meer de input kan bepalen. Het verschil tussen 30 en 35 graden stuurinslag is dan veel beter te merken dan op een controller, waar je toch al meer beperkt bent tot een paar echte verschillen, zoals van 45 graden naar 90 graden. De Force Feedback maakt dat realistischere gevoel dan af, met meer vibraties als je over kerbstones rijdt of als je even verdwaald bent geraakt op het gras. Dat valt trouwens allemaal apart in te stellen, waardoor je er een aardige work-out van kunt maken om met een stuurtje te rijden.

Rijgedrag in F1 2021

Wat dan nog wel een nadeel blijft, is dat de Formule 1-auto zich soms onvoorspelbaar gedraagt over kerbstones. Het is altijd maar zweten geblazen of je de kerbstone net niet te veel pakt of op een vervelende hoek aansnijdt, want anders wacht meestal wel een muur op je om jouw ego – en auto – een deuk te geven. Over het algemeen mis je nog altijd een echt gevoel van wat de auto precies doet als je over de kerbstone rijdt. Je krijgt soms haast een angstaanval als je de kerbstones bij de Ascari-bochten op Monza moet pakken en ook bij de snelle bocht 12 naar rechts op het Bahrain International Circuit zal je nog wel een aantal keren de flashback moeten inschakelen en doen alsof je nooit bent gespind.

Heel vaak gebeurt het niet echt, maar gelukkig kan het in de virtuele racewereld regenen wanneer je maar wil. Onder natte omstandigheden gedraagt de Formule 1-auto zich heel anders en zul je nog nauwkeuriger moeten zijn met het opbouwen van je gas – en kan je maar beter van die kerbstones afblijven. De game straft dan elk beetje te veel gas af, al hoef je niet te verwachten dat je te maken krijgt met aquaplaning.

Het is dan ook zeker voor de ervaren simracer even wennen aan het toch wat meer arcade-gevoel van F1 2021, al doet dat zeker niet af aan het feit dat de game prima speelbaar is en ook wel een echte uitdaging biedt aan zowel de beginnende virtuele coureur als de ervaren simracer. Je moet er flink wat uren in stoppen om echt foutloos rond te kunnen rijden – én snel te zijn.

Toegankelijk voor iedereen

Waar F1 2021 nog meer op scoort, is de toegankelijkheid van de game. De doorgewinterde Formule 1-fan en gamefanaat kan zijn weg inmiddels wel vinden in de Formule 1-game, maar ook voor de nieuwere F1-fans is de game zeer toegankelijk. Als je net nieuw bent en je moet de basis nog leren, dan kan je de zogenaamde ‘Casual mode’ inschakelen, zodat de menu’s wat vereenvoudigd worden. Voor de doorgewinterde fan is de Expert-instelling beter geschikt: dan krijg je toegang tot veel meer diepgaandere instellingen.

De game kan de beginnend coureur helpen met sturen, remmen, de pitstraat, DRS en ook je ERS-management. Bovendien geeft een virtuele racelijn aan waar je moet remmen en wanneer je weer gas kan geven. Zo kun je eerst rustig een gevoel krijgen voor de wegligging van de Formule 1-auto.

Mocht je na een lange tijd oefenen dan toch voor het zwaardere werk willen gaan, dan kan je alle hulpmiddelen ook uitzetten. Zo kan je ABS en Traction Control uitzetten terwijl je er ook voor kunt kiezen om zelf te schakelen. Rijden met alle hulpmiddelen uit is zeker een uitdaging die veel tijd en focus vereist, maar wordt beloond in de vorm van veel snellere rondetijden.

Nieuwe circuits

In 2020 werd de Formule 1-kalender natuurlijk overhoop gegooid door het coronavirus. Slechts zeventien races zouden er plaatsvinden, al was dat wel in 23 weken tijd een intensief seizoen voor teams en personeel. Een verademing in dat seizoen waren de invallende circuits Imola, Nürburgring, Mugello en Portimão. Dit seizoen zien we Imola, Portimão en ook de eerste Grand Prix in Saoedi-Arabië aan de kalender toegevoegd worden. Die circuits zaten op moment van schrijven niet in de game: deze zullen middels een gratis update te downloaden zijn zodat je ook van deze circuits kunt genieten. Verwacht trouwens niet dat er bij nog meer kalenderwijzigingen dit seizoen nog meer nieuwe circuits toegevoegd zullen worden: dat gebeurde in F1 2020 ook niet.

Wat dan wel jammer is, is dat het Circuit de Barcelona-Catalunya nog dezelfde lay-out heeft als vorig jaar. Voor dit seizoen is bocht 10 namelijk aangepast naar een wat flauwere bocht, maar die is niet in de game verwerkt. Daarnaast voelt de Busstop-chicane op Spa-Francorchamps nog altijd zo plat als een pannenkoek, terwijl daar toch wel echt wat hoogteverschil in zit. Een circuit als Zandvoort voelt dan al stukken beter aan, met het hobbelige start/finishgedeelte, de hoogteverschillen tussen de Hugenholtzbocht en Scheivlak en ook de aangepaste Arie Luyendijkbocht, de kombocht die je nu zonder moeite volgas kunt nemen. Hoe de nieuwe circuits aanvoelen weten we nog niet; die zaten op moment van schrijven dus nog niet in de game.

VR en klassieke auto’s een gemis

Voor de PC-gamer is het fenomeen virtual reality (VR) inmiddels wel bekend. Zet een bril op en je waant je echt in de virtuele wereld, zo ook in racegames. Jarenlang vragen fans om VR-ondersteuning voor de officiële F1-game, maar ook dit jaar komt daar geen verandering in en zal je het voorlopig op een tv of monitor moeten spelen. Dat is wel een gemis.

Dat geldt ook voor het ontbreken van de klassieke Formule 1-auto’s. Vorig jaar konden fans rondscheuren in verschillende bolides van Michael Schumacher, zoals de Ferrari F2004 en de Bennetton 194, maar bijvoorbeeld ook de legendarische McLaren MP4/4 van Ayrton Senna en ook de eenseizoensvlieg Brawn GP, waarmee Jenson Button in 2009 kampioen werd. Die ontbreken nu volledig. Uiteraard ligt in zo’n Formule 1-game de focus op het nieuwe seizoen en de nieuwe auto’s en zullen met name met die bolides geracet worden, maar die historische wagens boden een unieke en afwisselende uitdaging met uiteraard een geweldig geluid.

Eindoordeel

Al met al is F1 2021 een ijzersterke game die de doorgewinterde Formule 1-fan zal aanspreken, maar ook de nieuwere fan zal zich welkom voelen door de mate van toegankelijkheid. Braking Point is een geweldige toevoeging en biedt nog meer drama, diepte en uitdaging, naast de toch al zo goede carrièremodus en nog betere My Team-modus. De grafisch uiterst gelikte game speelt goed weg op een controller, maar is nog beter met een stuurtje. De Formule 1-bolides zijn een uitdaging om onder de knie te krijgen, maar de besturing voelt zowel met een controller als stuur verfijnd. In sommige gevallen is de Nederlandse voice-acting wel een tikkeltje ongemakkelijk, is het gedrag van de Formule 1-auto op de kerbstones nog ietwat onvoorspelbaar en ook het nog altijd ontbreken van VR-ondersteuning is een gemis, maar dat mag allemaal gerust onder een kopje randzaken vallen. Want als je dat wegstreept, blijft F1 2021 nog steeds een vermakelijke game die je honger naar Formule 1 zal stillen.

Cijfer: 9/10

F1 2021 ligt vanaf 16 juli in de winkel voor Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en PC. Mocht je niet kunnen wachten, dan kan je vanaf 13 juli al aan de slag met Deluxe Edition van F1 2021, die je dus drie dagen eerder toegang geeft tot de game evenals de zeven iconen voor My Team, 18,000 Pit Coins en het Braking Point content pack.

F1 2021 is getest op een PC met een 3060 Ti videokaart met i9-10850K processor.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox