Exclusiever dan een F40 | Sjoerds Weetjes 284
Voor velen is een model pas bijzonder als de auto een plaquette met opschrift ‘limited edition’ of het oplagecijfer heeft, maar soms zijn er auto’s bij die exclusiever zijn dan een gelimiteerde uitvoering. Neem de Ferrari Challenge Stradale. Een reguliere uitvoering binnen de Ferrari’s V8-familie. Hoe bijzonder kan die zijn?
Welnu, we weten dat de Ferrari F40 ooit gepland stond als limited edition van 400 stuks, maar nadat de supercar was gepresenteerd er direct 900 bestelling op de bureaus in Maranello lagen. Ferrari verhoogde de productie om aan alle vraag te voldoen, want zo’n succesnummer had het merk met het toen oude leveringsprogramma lange tijd niet gehad. En dus rolden er uiteindelijk 1315 stuks van de begeerlijke F40 de fabriek uit. De supercar wordt nog altijd gezien als een van de topstukken binnen de rijke Ferrari-familie.
75 Jaar Ferrari
Een van zijn nazaten is exclusiever dan de F40 zonder dat het een geregistreerde limited edition is. Het is de Challenge Stradale. Nee, niet de 360 Challenge Stradale, maar de Challenge Stradale. Hoeveel er gebouwd zijn, legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je uit in het vijfde deel uit de reeks Ferrari-iconen ter gelegenheid van de 75e verjaardag van de Italiaanse sportwagenbouwer, dat op 12 maart 2022 wordt gevierd.
Wat je moet weten over de Challenge Stradale
Waarom betitelt Sjoerd de Challenge Stradale als icoon? Dat legt hij in Sjoerds Weetjes 284 uit. In deze aflevering, die te zien is op Autovisie.nl en op Youtube.com/autovisie, gaat hij dieper in op het bijzondere karakter van de begeerlijke Challenge Stradale, waarmee Ferrari in 2003 op de markt kwam. Hoe kwam Ferrari op het idee van de Challenge Stradale? Wat onderscheidt hem van de 360 Modena, waarop hij is gebaseerd? Wat is de meest bijzondere optie? Waarom kon je de sportcoupé in Europa anders krijgen dan in Amerika? Welke link heeft het model met de F40? Het zijn enkele vragen die Sjoerd in de video beantwoord.
Video-reeks 75 Jaar Ferrari-iconen
De reeks Ferrari-iconen in het kader van 75 Jaar Ferrari trapte af met de F40, gevolgd door de Enzo en LaFerrari, om via de 550 barchetta Pininfarina bij de Challenge Stradale te komen. Gek van Ferrari? Kijk dan ook deze video’s:
Deel 1: Ferrari F40 – Sjoerds Weetjes 279
Deel 2: Ferrari Enzo – Sjoerds Weetjes 280
Deel 3: Ferrari LaFerrari – Sjoerds Weetjes 281
Deel 4: Ferrari 550 Barchetta Pininfarina – Sjoerds Weetjes 282
Deel 5: Ferrari Challenge Stradale – Sjoerds Weetjes 284
In detail:
Ferrari Monza SP2
Ferrari 296 GTB
Ferrari Roma
Ferrari 488 GTB vs. 488 Pista
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Spider
Lees ook:
Ook interessant
-
Bij dit type tankstation is benzine gemiddeld 10 procent goedkoper
-
Te weinige ruimte in je CX-60? De grote Mazda CX-80 biedt uitkomst
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Skoda Kodiaq is zó ruim dat je erin kunt verdwalen
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit