Voormalig Audi-ceo Rupert Stadler aangeklaagd voor rol in dieselschandaal
Het dieselschandaal van de Volkswagen Group zit nog vers in ons geheugen nadat de beerput in 2015 open ging. Voormalig Audi-topman Rupert Stadler zou ook geen schone handen hebben en wordt nu aangeklaagd.
In 2015 werd duidelijk dat bijna elke Duitse autofabrikant niet eerlijk was geweest over de uitstoot van hun auto’s. Dat werd een flink grote rel, met als resultaat dat er een nieuwe meetmethode werd ingevoerd: de WLTP-cyclus. Vorige maand werd al duidelijk dat de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer Kraftfahrt-Bundesamtes (KBA) Audi een handje boven het hoofd hield, maar nu wordt ook oud-topman van het merk Rupert Stadler voor de rechter gesleept.
München
Volgens de rechtbank in München is Rupert Stadler verantwoordelijk voor het achterhouden van informatie, valse certificering en strafbare reclame in deze fraude-zaak. Gelukkig voor Stadler is hij niet alleen, want nog drie andere verdachten zijn opgepakt. Zij worden er van verdacht de motoren met illegale software te hebben ontwikkeld. Hierdoor stootten de motoren van Audi, Volkswagen en Porsche minder uit dan ze in werkelijkheid deden.
De voormalig Audi-topman lijkt niet geheel onschuldig in het hele verhaal. In juni 2018 werd Stadler al opgepakt en zat hij maanden vast. Dit omdat de rechtbank bang was dat Stadler getuigen zou manipuleren. Deze opsluiting had uiteindelijk een schorsing bij Audi tot gevolg. Dit terwijl zijn contract pas net was verlengd. Uiteindelijk werd hij afgezet als ceo en opgevolgd door de Nederlander Bram Schot.
Wolfgang Hatz
Voormalig Audi- en Porsche-manager Wolfgang Hatz is één van de andere drie verdachten. Ook hij heeft in 2017 en 2018 al achter de tralies gezeten vanwege zijn rol in het schandaal. Wie de andere verdachten zijn wordt door het gerechtshof in München niet bekend gemaakt. Naast de drie andere opgepakte verdachten wordt ook de rol van 23 anderen nog onderzocht.
In april werd ook een andere voormalig ceo van de Volkswagen Group aangeklaagd: Martin Winterkorn. Ook hij wordt verdacht van fraude. Nog steeds zijn er langdurige onderzoeken gaande naar de verantwoordelijken van het dieselschandaal. Tot nu toe heeft de Volkswagen Group, waar Audi het meeste geld binnen brengt, al 30 miljard euro aan boetes moeten betalen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!